ELAKKAN Daripada Selalu Mencium Kucing - Dayang Deno

10.11.10

ELAKKAN Daripada Selalu Mencium Kucing


     Pasti ramai yang tidak menyedari tentang risiko memelihara kucing. Hakikatnya kucing boleh menimbulkan pelbagai masalah kesihatan melalui penyakit yang dikenali sebagai cat scracth disease. Penyakit ini berpunca daripada jangkitan bakteri yang yang dibawa melalui air liur kucing. 

     Doktor dan penyelidik berpendapat bahawa kucing berkemungkinan mendapat bakteria daripada kutu biarpun tiada sebarang bukti menunjukkan kesahihannya. Kebiasaannya, kucing akan mendapat bakteria apabila apabila ia menjilat-jilat bulunya. Jadi AWAS! Mata anda juga tidak terlepas daripada mengalami jangkitan bakteria jika anda gemar mencium kucing..


~ Psst2, comelnyeeeeeeee kucing..!! (^_^)

9 comments:

  1. La ye ker..huhu..cium LM comey je pas ni yer deno.

    ReplyDelete
  2. tapi kucing bes!
    dpat hilangkan stress!
    syg kuccciiinnnggg!!
    hehe

    ReplyDelete
  3. waaaaaaaaaa.. dah la suke kucing.. ;(

    ReplyDelete
  4. kucing agak bahaya untuk wanita krn parasit toxoplasma...

    ReplyDelete
  5. erk.. e'in xsuke kucing.. geli meh..

    ReplyDelete
  6. betol kot kan .
    ada lgi satu mak sy gitao pnyakit apa ntah .
    dulu mmg bnyak bela kucing .
    then last skali mati .lpas tu mnta
    nk bela lg ibu sy xkasi sbb nnt ada pnyakit .huhu

    ReplyDelete
  7. ye la...
    kite boleh pegang, peluk kucing..
    tp x galakkan cium..
    cuba korang tengok, kadang kucing tu die jilat2 bontot die, bulu die.....

    tu mudah ada bakteria kat mulut dia...
    tapi kucing memang commellllll!!! (^_^)

    ReplyDelete