Ketagih? - Dayang Deno

14.12.10

Ketagih?



malam jumaat baru nie deno demam dan sakit badan.... mayb coz deno x makan ubat steroid deno. prednisolone nama ubat tu. deno stat makan steroid ni sejak sakit, nak masuk 10 tahun la... kadang2 deno malas nak makan ubat2 wajib pagi2. ye la... macam xde keje lain, celik je mata pagi2 kena telan ubat, kalau dihitung sejak 10 tahun yang lalu, da beribu-ribu ubat masuk perut deno nie. tu baru ubat prednisolone, tak campur ubat calcium, localtrol, vitamin B,  enalapril, invoril, micardis, amlodipine...... kena makan hari-hari pulak tu!

jadi sakit2 satu badan, demam dan lemah2 sendi kalau x makan steroid tu, nak bangun habis sakit.. tu baru x makan sehari, kesan dia memang 'best' la jugak... padan muka dengan diri sendiri! hihihi... patut la doktor x pernah stopkan ubat nie, memang kesan dia sangat kuat sakitnya kalau x makan steroid tu. jadi macam ketagih pulak!

doktor cakap, memang orang sakit kronik kena makan steroid nie, steroid nie fungsinya untuk melemahkan penyakit atau menidurkan penyakit tu supaya tak aktif.  nenek deno pun pernah makan masa kena asma teruk dulu. tapi yang tak bestnya ubat steroid nie kalau makan banyak, contohnya dalam 6 biji, muka deno akan jadi sangat bulat seperti bola. dulu deno malas makan steroid nie coz kawan2 selalu ejek, muka deno macam doraemon. deno stat makan steroid nie 12 biji, lama2 da kurang coz ada kesan sampingan yang buruk kalau makan banyak dalam tempoh lama. tulang akan cepat reput, mata jadi rabun dan sendi jadi lemah.. masa SLE deno aktif, deno pernah berkerusi roda coz x dapat berjalan. 

deno pun kena minum banyak susu coz tulang x kuat. ubat nie memang wajib makan, tapi kadang2 tu memang malas makan... jemu rasanya.. kalau ma abah tahu deno x makan ubat hari tu, mesti deno da kena ceramah free.. hehehe.. tapi sehari je x makan, lepas sakit2 tu, rasa menyesal x makan...

~ Psst2, jemu makan ubat!


7 comments:

  1. saya pon malas nak makan ubat kalau demam..tapi awak jangan tak makan ubat ye ;)

    JOM UNDI SAYA =)
    "1.Pilihan 9 No346"

    ReplyDelete
  2. blh sy tau x,knper awk mkn ubt byk sgt?dlu sy pn ada gak mkn predisolone tue..tp skjp jer la..

    ReplyDelete
  3. jangan la sampai tak makan ubat..
    jaga diri kamu baik2..
    jangan mengalah ye..

    ReplyDelete
  4. prince duyong : da telan betul2, kekadang terlekat.. heee

    kmi : kalo dmm mmg kena makan ubat!

    diba : thankS!

    intan : ubat byk tu ubat utk penyakit SLE sy...

    diana : thanks akak, deno mkn ubat, cuma kadang2 tu, malas la... dah la pahit!! wek!

    ReplyDelete
  5. saye p0n kena mkn prednis0l0ne yg sedap 2!!!huaaaaaaaaaaa...... henci2.. muka cm ikn buntal da nie...huhuhu..kita mkn sma2 k!

    ReplyDelete