Kesian Nasi Lemak - Dayang Deno

27.4.11

Kesian Nasi Lemak


            Nasi lemak.... Emm.. Sedapnya bila terbayang nasi lemak panas dengan sambal sotong.. Deno suka makan nasi lemak! Salah satu makanan peberet rakyat Malaysia! Bila rakyat Malaysia jadi obesiti, nasi lemak dipersalahkan! Kalau difikirkan secara logik, betul ke nasi lemak penyebab obes? 

Deno rasa salah fakta tu! Diri sendiri yang malas bersenam n tak makan secara sihat, nasi lemak dipersalahkan... Ada pulak cadangan supaya nasi lemak tak boleh dijual... Hmm..  Bayangkan apa nasib makcik2, orang2 tua, ibu2 tunggal, peniaga pasar mlm... yang bergantung pada jualan nasi lemak untuk menyara anak2 dan hidup mereka......


Itulah sikap manusia, kalau terjadi je satu musibah atau perkara yg tak elok pada diri sendiri, mula la menuding jari.... Tak pernah nak kaji dulu apa puncanya yang sebenar.... Sekarang, nasi lemak dipersalahkan.  Kesian nasi lemak!


~ Psst2, deno makan nasi lemak kurus je..... (^_^)



10 comments:

  1. kena selidik betul-betul nie .. jangan salahkan nasi lemak..
    makan berpada-pada ... kena bersukan ...

    ReplyDelete
  2. saya pun suka nasi lemak...kalau tak pun roti canai...kalau tak pun cekodok....ok je...hihi..

    ReplyDelete
  3. ramai jugak yg salah fakta..
    dino kne ingt..
    yg pasai kes nasi lemak tu untk budak skolah jer..
    budak skolah mn reti snam2 nie..
    tmbh lak pas balik skolah baham jajan..
    tu yg amik tindakan..

    lg satu ada berniaga ler untung rugi..
    kalu nk untung jer susah jugak:)..

    pndapat saya:)

    ReplyDelete
  4. eh..ap slhkn nasi lemak lak..aahha..

    ReplyDelete
  5. hehehe nasi lemak memang syookk kowt
    tapi tu laa siann nasi lemak

    hurmm tapi deno memang jenis yang kurus
    metabolsme bdan tinggi
    tapi lau kaloi mkn hari2 memang gemok kowt
    hehehe

    ReplyDelete
  6. Sedapnya nasi lemak...nak mintak sikit

    ReplyDelete
  7. walaupun ok makan nasi lemak, roti canai, badan tak gemuk...tapi camner ngan tahap kolesterol?

    ReplyDelete
  8. betul tu ! jangan nak salahkan nasi lemak sedangkan yang salah orang yang kerap makan nasi lemak tu kan kan kan =)

    ReplyDelete
  9. hehe..akak mkn nasi lemak gak!tp wat sendiri.bkn mkn hari2 pun.ada ke org tak sayang nyawa mkn nasi lemak hari2?

    ReplyDelete