PANTANG - Dayang Deno

26.4.11

PANTANG


            Petang2 macam nie, bosan sangat duk dalam wad nie.. Bila petang sunyi je coz ramai patient tido. Deno tak biasa tido petang, mula la rasa bosan tahap kura-kura... 

Bila bosan, mula la rasa lapar.. Rasa nak makan yang bukan-bukan. Ada jugak rasa nak makan makanan yang deno tak boleh makan atau 'pantang". Sejak deno sakit SLE, banyak jugak yang kena pantang, mcm2 pantangnya.. Kalau ikut petua kampung, lagi la banyak.. Ada sesetengah peberet deno tu, deno tak boleh makan.. Makanan yang deno suka makan tapi tak boleh makan ialah udang n ikan keli.... Sedapnye.......... Boleh tengok gambar je.. Nie peberet la sebelum sakit...




Deno pun tak boleh minum air banyak, kalau diikutkan, doktor beri had deno minum 500ml je sehari iaitu bersamaan satu botol kecil mineral water... Mana cukup! Ubat untuk pagi je dah 20 biji... Deno ada jugak minum lebih2 sikit.. Sebenarnya memang tak boleh minum banyak pun coz nanti darah tinggi pula.. Sikit2 lebih tak apa la kan... hehehe...:p



Ada jugak jenis2 sayur yang tak boleh makan sebab sejuk.. Contohnya macam timun, labu, petola.. Entahlah, deno dgr orang2 tua cakap mcm tu.... Daging kambing pun tak boleh. Buah yang deno kena kurangkan pulak buah pisang, oren n anggur coz semua tu tinggi potassium. Potassium yg tinggi tak bagus untuk jantung..

Sejak dapat poblem jantung nie, deno kena kurangkan makanan berminyak mcm nasi goreng, mi goreng... pisang goreng, keropok goreng, ubi goreng... Hmm, pendek kata yg goreng2 la... Bukan tak boleh langsung tp mesti dikurangkan... Ma cakap kalau boleh keropok n pisang goreng tu tak payah makan la... Alahai ma.... Deno sebagai warga terengganu rasa macam tak boleh berpisah ngan kepok lekor ma....... Peberet tu..... Petang2 ujung minggu biasa deno makan kepok lekor n pisang goreng ngan air tebu sejuk.. Pergh!!! Best!


~ Psst2, orang ganu panggil keropok lekor... kepok lekor!


11 comments:

  1. utk kesihatan, deno cuba lah berpantang yg terbaik ye. kakchik akan selalu doakan deno.

    ReplyDelete
  2. Assalam...
    Sabar je la..
    Moga cepat sembuh...
    Iza pulak kena paksa kalau nak minum air, kdg2 boleh terlupa nak minum air..

    ReplyDelete
  3. sedapnyer kepok lekor.mkn panas2 kat pantai..huhu

    ReplyDelete
  4. alamak!bukan Deno makan KFC ke yg ammar beli ari tuh?

    ReplyDelete
  5. takpela deno kalau tak bole makan mcm2 pon,yg pntg deno sihat n kuat ^^

    mcm iklan milo lak bunyik..hihi..tc ye deno..

    alexa pon suke gilee kopok lekor..dlu skolah kat trgganu,slalu beli berpuluh ringgit bila nak balik umah..otw kat losong tuh :D

    ReplyDelete
  6. Haip! ikut ckp tau nnti cpt la smbuh ;D

    ReplyDelete
  7. dugaan semua tu dino..sabar ek...cepat sembuh k.

    ReplyDelete
  8. kakchik : deno try!

    iza : terbali plk dgn deno, sentiasa dahagakan air!

    kakLM : kepok lekor mmg best!

    Rozuan : mdeno mkn aym tp tak mkn kulit, pastu jarang sgt dpt mkn kfc sejak sakit... lgpun ma ckp xpe lps ma tau deno mkn kfc.... hehehe

    alexa : tu yg tak best, terliur bile tengok makanan peberet kat depan mata... hehe

    novelgurl : sekali sekala tak ikut boleh kan.... hehe

    pakcikLie : dugaan... dugaan betul! :p

    ReplyDelete
  9. sedap nya..tpi deno pantang untuk kesihatn ok..semoga baik2 sja.

    ReplyDelete
  10. betul betulll lama lama hilang makanan tradisi melayu

    ReplyDelete
  11. jaga kesihatan deno... ikut petua doktor baik2..

    ReplyDelete