Prednisolone - Dayang Deno

27.11.11

Prednisolone

            Satu hari tak datang sini... deno demam la... bukan apa, nie kes lupa makan ubat prednisolone tu.. ubat steroid... dah la demam, satu badan sakit2, dengan sakit lututnya... biasa macam nie la kalau terlupa makan ubat steroid nie, satu badan sakit...

Ubat nie, kalau lupa makan memang teruk kesannya... deno rasa la kan sebab dah terlalu lama makan steriod, bila tinggal ubat tu kita jadi sakit! mana tak sakit, da 12 tahun makan ubat nie... dulu pernah jugak doc nak buat supaya deno makan selang sehari ubat nie, tapi tak boleh... mesti jadi sakit...


Sekarang deno dah kurang demam... awal pagi tadi deno tak lupa makan prednisolone tu.... yang ajaibnya, badan deno dah kurang panasnya, lutut dah tak sakit dan sakit2 badan terus hilang! Sekarang dos ubat nie 2 biji deno makan, dulu mula2 sakit 12 biji.

Doc memang akan kurangkan mengikut tahap kesihatan.. kalau sle aktif memang banyak la makan ubat nie... yang tak bagusnya steroid nie ada banyak kesan sampingan seperti muka jadi bulat "moon face", boleh jadi rabun, selalu sakit perut. tulang rapuh, lemah sistem imun badan dan membantutkan tumbesaran... bila deno sakit sle dan banyak makan ubat steroid nie, kesannya... deno rabun dan terpaksa pakai spek, selalu kena gastrik dan tengok la, badan tak besar... kecikkkk...!!!!

Kalau kira2 kan, agaknya dah beribu-ribu ubat steroid dalam badan deno nie, tu tak masuk 8 jenis ubat lain lagi.... kadang2 memang rasa bosan makan ubat.. tapi deno akan pujuk diri anggap ubat tu macam gula-gula... gula-gula ubat! :p


~ Psst2, kobi skodeng apa tu... haip!


10 comments:

  1. mjurlah da baik

    erk slalu mls sapu ubat kat parut

    kang lme2 br nk nyesal ye x..apolah iffah ni

    ReplyDelete
  2. prednisolone.. =(
    muke pon jdi kembang.. hmm.

    ReplyDelete
  3. haip cane leh lupe makan ubat ni..tu la kesan negatif bile makan ubat..tapi dah cara tu je yg ade kan, jgn tinggal eh lepas ni :)

    ReplyDelete
  4. kalau perlu makan makan.... kalau boleh tak makan kurangkan..... untuk elak kesan yang tidak di ingini

    ReplyDelete
  5. Akak deno mesti rajin makan ubat tahu, baru sihat. (:

    ReplyDelete
  6. aritu saya asma....doc kasi ubat tu utk cegah asma...

    doc kata amik kena ikut peraturan....xleh beli kat farmasi...sebab ubat tu boleh buat kita jadi ketagih....

    hati2

    ReplyDelete
  7. info kesihatan & diet bersama saya, jom visit cni..

    ReplyDelete
  8. terseksa nyer hidup deno.. asyik kene mkn ubat jew.. sob3..

    ReplyDelete
  9. sabar eh deno..steroid mmg bnyk side effects..deno kna kuat tauu.. :)

    ReplyDelete
  10. Masih lagi ker mkn ubat nie?husband sy msuk nie dh 8thn mkn

    ReplyDelete