Tips Hari Ini # 4 - Dayang Deno

1.12.11

Tips Hari Ini # 4

            Hari nie deno ada tips untuk makanan sihat bagi meggantikan makanan ringan. Deno tahu ada di antara kita yang suka makan makanan seperti kekacang, potato chips, pop corn, coklat dan macam2 lagi ketika menonton TV atau dalam perjalanan jauh..

Untuk mejadi lebih sihat, kita boleh menggantikan semua makanan ringan tadi dengan memakan buah-buahan sebagai snek kita! Buah-buah bagus untuk kesihatan dengan kandungan vitamin yang tinggi dan ia juga boleh membantu kita dalam proses menguruskan badan!


Kita boleh pilih buah kegemaran kita untuk dijadikan snek! Deno gemar makan epal hijau... jadi bila menonton TV ke.. bila study atau dalam perjalanan jauh, deno akan beli buah epal awal2 untuk dimakan dalam kereta... abah deno pula gemar makan buah anggur... haaa..... kan lebih sihat? tak perlu la nak makan makanan ringan yang tinggi kandungan garam tu.. siapa yang banyak makan garam mudah kena penyakit!

Jadi... marilah kita ubah tabiat pemakanan yang tidak sihat kepada yang sihat... mudah je kan... jadikan buah-buahan sebagai snek korang! (^_^)


~ Psst2, hari yang cerah :)


3 comments:

  1. akak suka semua biah kecuali pisang..
    lagi masam buah tu lagi suka..
    muahahah...
    tapi doktor tak bagi dah makan buah masam2 sebab akak nak hamil..:p
    akak pun paling suka anggur dan buah naga..:)

    ReplyDelete
  2. Atul ni jarang mkn buah. Abah atul bising atul tak mkn buah. He3.

    ReplyDelete