Kebaikan Lendir Pokok Lidah Buaya - Dayang Deno

16.12.11

Kebaikan Lendir Pokok Lidah Buaya

            Tahu tak apa itu lidah buaya? Lidah buaya atau dikenali sebagai aloe vera ialah sejenis tumbuhan atau pokok yang ada banyak khasiatnya.. ia juga jenis pokok yang mudah untuk dijaga.

Hari nie deno nak berkongsi khasiat pokok lidah buaya dengan korang.. deno tahu khasiat lidah buaya nie dari nenek deno.. ma deno pun ada tanam pokok lidah buaya...


Cecair atau lendir di dalam lidah buaya boleh melebatkan rambut dan menghilangkan kelumumur.. Kita boleh ambil lendirnya dan sapukan pada rambut... lakukan sekerap mungkin dan  kesannya boleh kita lihat dalam masa beberapa bulan.. insyaallah hasilnya pasti memuaskan.. :)

Selain itu, lendir lidah buaya juga boleh menyembuhkan luka dan kesan lecur.. deno sendiri pernah guna lendir lidah buaya semasa lengan deno terkena minyak panas.. deno cepat2 sapu lendir lidah buaya dan kesan lecur memang cepat hilang! rasa pedih pun kurang.... ajaib kan?



~ Psst2, kenapa dipanggil lidah buaya?


6 comments:

  1. rumah KC byk tanam pokok lidah buaya ni tau.

    ReplyDelete
  2. Mesti sebab rupa dia macam lidah buaya...

    ReplyDelete
  3. aahh...banyak khasiat lidah buaya kan..;)

    ReplyDelete
  4. aahh...banyak khasiat lidah buaya kan..;)

    ReplyDelete
  5. buaya punya lodah camni ke dik?rasa cam takda duri kan?hehe


    adik, dulu akak melecur akak mg guna ni.cpt baik

    ReplyDelete