Gejala-Gejala SLE - Dayang Deno

21.4.12

Gejala-Gejala SLE


Cerita SLE lagi? Kali ni deno nak berkongsi tentang gejala-gejala atau tanda-tanda SLE pula.. Semua ni tak boleh dipandang ringan, kadang-kadang kita sangkakan sakit kita ialah sakit biasa sahaja, tapi sebenarnya ia adalah SLE!


Related image


Jom baca tentang gejala-gejala sle :


- Ruam merah atau perubahan warna pada muka. Biasanya berbentuk rama-rama pada hidung dan - - Mata terutama yang selalu terdedah kepada matahari. tanda-tanda deno
- Sendi, muka, kaki membengkak dan sakit. tanda-tanda deno
- Demam tanpa sebab dan berpanjangan. tanda-tanda deno
- Sakit dada ketika menarik nafas panjang.
- Kelenjar menjadi bengkak.
- keletihan yang berlebihan. tanda-tanda deno
- Keguguran rambut yang luar biasa (terutama di atas kepala).
- Jari tangan atau kaki menjadi pucat atau berwarna ungu kerana kesejukan atau tekanan.
- Sensitif terhadap matahari. tanda-tanda deno
- Sel darah rendah.Kemurungan, sukar menumpukan perhatian atau masalah ingatan.
- Ulser mulut.
- Berat badan turun mendadak tanda-tanda deno
- Sawan tanpa sebab.
- Masalah mental.
- Keguguran yang kerap.
- Masalah buah pinggang tanda-tanda deno

**Jika gejala-gejala di atas berterusan dan tiada tanda untuk sembuh.. segeralah berjumpa doktor ya untuk mengelakkan ia lebih teruk :)




p/s : jangan pandang ringan ya ~

12 comments:

  1. info yg menarik deno...untuk di kongsi bersama...thanks..

    ReplyDelete
  2. Kalo deno xskit msti deno pon tak amik tau kn sal bnde ni

    Kite mmg mcm tu

    ReplyDelete
  3. k.yna bab gugur rambut tu memang teruk la..tapi simtom lain tak ada..

    ReplyDelete
  4. maklumat yang sungguh berguna.. great info 2

    ReplyDelete
  5. Satu benda yg akak terkilan, akak x mampu kurangkan derita adik..

    ReplyDelete
  6. semoga deno kuat!thanks ye share...

    ReplyDelete
  7. Hi deno....sy doc xcmfirm ader sle tp selama chek takder tanda sle.....dah dkt 2 thn sy check doc...tp xder aper....last sy stop pi jupe doc....tp skang sy ader rasa bila pergi pasar malam sy mudah penat...rambut tu x pasti sebab biasa gugur....deman berpanjangan xder la...tp sy mudah demam kalau berada dikelilingi org yg demam....

    ReplyDelete
  8. buat masa ni tak tahu la ada ke tidak tanda2 macam yg disebut..ruam2 ada tapi bukan kat muka..pastu dlu kta nak check darah tapi asyik terbantut ja..takut juga..

    ReplyDelete
  9. Sahabat sy da pergi buat selama2nya kerana penyakit SLE nie.. smoga roh arwah d temptkn brsama2 org yg briman dan bramal soleh.. Al-fatihah pd Sahabatku Nuratiqah binti Mohd Sohari..:-(

    ReplyDelete
  10. bahaya penyakit ni... info menarik,kak deno! :)

    ReplyDelete