Budak Jual Barang - Dayang Deno

9.8.12

Budak Jual Barang

Selamat petang semua :)

Pernah tak korang jumpa.. budak-budak datang kat kita jual barang? tak kira kat mana pun contoh kat stesen minyak, bank atau kedai buku...

deno selalu jugak jumpa budak-budak nieh.. umur dalam lingkungan 12 hingga 15 tahun.. pernah ada sorang budak tu datang kat deno merayu-rayu minta deno beli minyak sapu..

deno macam tak layan.. tapi dia merayu-rayu jugak.. deno pun tanya la awak ni dari mana, tak sekolah ke.. kenapa jual barang.. then budak tu beritahu yang dia sekolah agama.. sekolah suruh jual barang untuk buat amal..

 

deno jadi pelik, kata sekolah.. tapi kenapa tak belajar kat sekolah tu tapi jual barang...

deno tanya la lagi.. "mak ayah awak tahu tak awak buat kerja ni.. bukan ke awak ke sekolah untuk belajar?" budak tu diam, terus dia pergi cepat-cepat macam tu..

hmmm.. deno selalu sangat jumpa budak-budak macam ni.. mak ayah diaorang hantar sekolah suruh belajar tapi kena buat perkara lain.. kesian budak-budak macam ni.. agak-agak mak ayah diaorang tahu tak?


p/s: hairan

14 comments:

  1. sya pun tak tau juga nak wat cam mana dgn perkara ni deno. ntah tau, ntah tak parant dia org. tpi mmg syg kalo budak2 tak pgi skolah.

    ReplyDelete
  2. ye lah.. cci pon pelik tau.. cci pon penah gak nanye dorang.. samaada sekolah ke x.. cam tu gak terus cabut lari... cci rasa dorang ni ade sendikit kot...ade org tunggu tuk tgk dorang wat keje atau x..

    ReplyDelete
  3. tu la..kdg2 jumpa gak tapi kalau murah beli gak..kesian.

    ReplyDelete
  4. no point la. kalo bdk2 mintak derma yg mcm mamak tyuh selalu sampaikn kt lampu isysrat pon jd. iskkkk

    ReplyDelete
  5. ADA LAGI YE SEKOLAH AGAMA BUAT MACAM TYU??KESIAN KAT BUDAK2...

    ReplyDelete
  6. slalu je jadi gtu

    dorg ni cm under sindiket

    patutnye kanak2 cmtu belajar bukan meniaga

    mne la hak asasi mereka ye kan

    ReplyDelete
  7. Kesian diorg kan..maybe kena paksa kut..herrm

    ReplyDelete
  8. Kesian diorg kan..maybe kena paksa kut..herrm

    ReplyDelete
  9. kadang2 macam tak sampai hati kan... kalau kita buat tak tau pun dy still tercongok kt situ...

    ReplyDelete
  10. hmm , Nurrul tak pernah lagi jumpa kes macam ini.. tapi kesian kan budak mcm nie..
    mgkin mereka ada masalah.. :/

    ReplyDelete
  11. Kesian kan kalau jadi macam ni kat anak2, Mak Bapak dengan harapan anak ke sekolah untuk belajar, tapi pihak sekolah ambik kesempatan pulak..

    ReplyDelete
  12. setakat kismis singgit tu akak layan la jugak. kesian.

    ReplyDelete
  13. selalu sgt,,kdg2 tuh ada yg dtg rumah minta derma lah. ksian sgt tgk tp betulkah dia memerlukan menjadi persoalannya.

    ReplyDelete
  14. Sama la..Saya pun slalu gak jumpe..Alasan sama je sume -___-"

    ReplyDelete