Sedekah - Dayang Deno

2.8.12

Sedekah

Selamat petang semua :)

Hari ni berbuka makan apa ya... emm... deno pun tak fikir lagi.. :p

Emm... deno nak tanya, korang bagi tak sedekah kalau nampak peminta sedekah kat mana2 pun?  deno kan, deno bagi sedekah tu sebab rasa sangat kesian.. kadang2 bimbang jugak kena tipu kan..

deno fikir macam ni, kalau dia tipu dia berdosa tapi kalau dia betul2 susah.. sekurang-kurangnya deno bantu dia sikit walaupun deno sedekah tu hanya seringgit..

 

tapi pernah satu hari deno tahu jugak deno tertipu.. ada seorang pakcik mungkin dalam 30an umurnya.. cerita ni sebelum bulan puasa.. selalu duduk depan tangga bank.. kalau deno ke bank mesti dia ada.. badannya agak kurus dan comot.. sangat kesian! deno tak boleh bila nampak orang macam ni.. entah2 dia lapar ke.. deno pun sedekahkan duit..

lepas tu deno,ma, abah ke tempat lain pula.. semasa dalam kereta on the way nak balik, deno ternampak pakcik yang deno sedekahkan tu tengah berjalan tepi jalanraya sambil hisap rokok... 

huh.. geram betul deno.. dia guna duit beli rokok? sepatutnya boleh la beli makanan ke.. tapi dibazirkan beli rokok... lepas peristiwa tu, kalau dia ada lagi kat atas tangga depan bank tu.. deno buat tak tahu je la...



p/s: senyum itu sedekah :)



9 comments:

  1. sedekah jugak kekadang..tp kalo nampak cam pendatang..xkot..sbb penah ada sorang neh..xtau la dr mana..dia siap paksa g suruh bg duit..geram!

    ReplyDelete
  2. skrg dh ramai sgt yg peminta sedekah nie sampai dh konfius diorang nie betul ke peminta sedekah atau saje je tipu .

    ReplyDelete
  3. Akak td buka mkn mcd...
    Bab derma org tgu tpi jln ni akak kdg2 bg, bila tgk org yg nampak kesian. Bukan pe, tkut diorang sgja bt sb nk cari pdpatn je...sb kdg2 trlalu ramai sgt di tempat yg sama. Jd xsalah pilih2 kan?

    ReplyDelete
  4. geramkan kalau dapat tau disebaliknya.Kita niat ikhlas nak membantu tapi dorang ambil ksempatan sebab malas nak kerja

    ReplyDelete
  5. wwaaa !! bagus la si deno nie , hihi..bkn sekadar duit jew utk disedekahkan..senyuman yg ikhlas dan ckup manis tu pun sedekah jgk kn..

    ReplyDelete
  6. niat kita nak bagi sedekah tu dah cukup baik..dia nak buat apa dgn sedekah kita bagi tu,perkara buruk sekalipun,dosa biar dia tanggung kan?

    ReplyDelete
  7. huishhh, kalau ena jadi macam sis, ena rasa bengang gila.. tp biar jelah, kita dapat pahala dia yang dapat dosa... sabar jelah, Allah will punished him... banyak ke sis bagi??? hurmm...

    ReplyDelete
  8. adehhh, geram kan tengok, tapi takpe kita sedekah niat kerana Allah, pasal dia biar Allah yang tentukan :)

    ReplyDelete
  9. xpe y penting kite ikhlas

    n doakan die kembali ke pngkal jalan

    ReplyDelete