Cerpen Kenangan

Kenangan Itu # 8

March 31, 2012,7 Comments

Institut Pediatrik

Wad KK1


January 2000


"kak ana!! tunggu la! penat la...."

aku berhenti berlari setelah kepenatan mengejar kakakku, kak ana. kak ana memang laju berlari. maklum sahaja orangnya tinggi, tentu langkahnya panjang.

"apalah deno ni.. lari sikit dah penat. jom lumba lari lagi! kita tengok siapa menang? hahaha...." kak ana mencabar aku.

"malaslah, asyik kak ana je menang... mana aci! tak best lah!" aku memalingkan muka, sengaja aku buat merajuk.

"ye la, ye la.... lepas ni kak ana bagi deno menang...." kak ana datang kepadaku sambil memujuk.

aku masih memasamkan muka tanda merajuk.

apabila kak ana sampai dekat padaku, aku terus berlari!

"haha.... kak ana kalah!" aku berlari sekuat hati untuk mengalahkan kak ana.. tanpa aku sedari, aku tersepak batu dan terus jatuh.

kak ana berlari mendapatkan aku....

xxxx

 "dayang... dayang..."

kedengaran suatu suara lembut memanggil namaku... siapa yang memanggil aku?

"dayang.... dayang sayang...."

suara itu memanggil lagi namaku, terasa tubuhku diusap perlahan.. aku membuka mata. aku lihat seorang perempuan berpakaian putih tersenyum memandang aku .. aku masih bingung.. kenapa perempuan itu ada di sini?

aku mengosok-gosok mata.. aku masih lagi bingung, di mana aku?

"dayang.... sini lengan.. akak nak masuk ubat ni..."

apabila terdengar perkataan ubat barulah aku ingat aku masih di hospital.. 

hmmm... di sini lagi rupanya aku.. aku hanya membiarkan kak ju iaitu nurse yang menjaga aku untuk menjalankan tugasnya, iaitu memberi aku ubat. 

aku melihat ubat tadi menitis perlahan-lahan... bila agaknya aku nak sembuh? setiap hari aku dimasukkan ubat, tetapi kesihatan aku masih juga merosot.

aku mengeluh lagi...

aku melihat sekeliling bilik, semua pesakit sedang nyenyak tidur. mama  masih lena di sebelahku.. sekarang masih awal pagi..gelap. hanya sedikit cahaya dari lampu di luar bilik. agak aku sekarang dalam 5pagi...

aku cuba ingat kembali,  tadi aku sedang bermain dengan kak ana.

baru aku sedar tadi aku mimpi rupa-rupanya... aku tersenyum sendiri. aku bermimpi berjumpa dan bermain dengan kak ana, rindu sungguh. terima kasih Allah berikan aku mimpi indah tadi....

aku rindu gelak tawa kak ana, dia kakak ke empat dalam adik-beradik aku. beza aku dan kak ana tiga tahun. aku juga rapat dengannya walaupun dia adalah kakak yang paling kuat mengusik aku sehingga aku menangis. 

hampir dua bulan aku di sini... aku juga rindu untuk bersama ke empat-empat kakak kesayanganku.. aku terbayang wajah kaklong, kakngah, kak obi dan kak ana.

tanpa aku sedari, air mataku mengalir..

tuhan..... aku rindu mereka...


xxxx


alhamdulillah.. kenyang...

sedap pula sarapan pagi ni. sarapan pagi ini ialah bihun tawar bersama telur rebus. minum pula milo, iaitu kegemaran aku. walaupun sekadar bihun goreng tawar berwarna putih, aku suka sebab jarang dapat makan mi. satu nikmat dapat makan mi.

ubat-ubat aku yang berbelas jenis tu telah aku telan selepas sarapan.... bosan betul aku makan ubat, semuanya pahit! nasib baik ada air milo yang boleh bantu hilangkan pahit tu... tapi takpe lah, dapat makan mi pun dah buat aku gembira.

"amboi, senyum je adik.. sukalah tu dapat makan mi..." tegur mama

"macam mana tak suka, dah dekat dua minggu... roti.. telur.. roti.. telur.. jemu la...." ujar aku sambil menjelirkan lidah seperti nak muntah.

"haish adik! tak baik cakap macam tu.. kita beruntung ada makanan.. orang kat somalia tu kebuluran tau.. syukur kita tinggal kat sini" mama menegur kelakuan aku.

"hehehe... sori sori.. tak jemu.. bosan je..." aku tersengih. ma mencubit manja pipi aku yang tembam ini lantas memeluk aku sambil menggeletek aku. "eh.. geli la ma..hahaha..!" aku ketawa dengan usikan mama... mama kemudian berhenti dari menggeletek aku. bimbang jarum di lenganku terusik

"adik... ma nak ke kantin ni.. adik rehat sini tau, duduk diam-diam sini. jangan pegi jalan-jalan kat atas pulak.. pukul 9 doktor datang... adik nak pesan apa tak? nak roti?"

"emm... taknaklah.. dah kenyang.. ehehe"

memang aku dah kenyang. sepinggan bihun aku habiskan. pukul 12 nanti makan tengahari pula, banyak betul aku makan kat sini tapi aku macam tu jugak. kurus kering mengalahkan cicak.

"okeylah, kalau taknak apa-apa, ma pergi sekejap ya...  bacalah buku tu.. tata adik." mama melambai padaku dan berlalu pergi.

hmmm... lambat la doktor ni.. aku baru bercadang nak berjalan-jalan di taman tingkat atas. takpelah... tunggu mama balik dulu, nanti nak ajak mama naik.

mana la dr lim ni.......




7 SLE Supporters :):

Personal

Cuti Bermula!

March 31, 2012,0 Comments

Yeah!

Final exam dah tamat!

CUTI!!!! :)

 


(^_^)



p/s: atul, soalan AUD tadi boleh tahan kan? :)


0 SLE Supporters :):