Buah Manggis Fresh - Dayang Deno

31.1.13

Buah Manggis Fresh


Dah berbuah!

petang tadi abah tiba-tiba mintak bakul sebab nak petik buah manggis!
tiga-tiga pokok manggis depan rumah dah lebat buahnya! hoyeah!!


pokok manggis depan rumah... tak besar mana pun pokoknya.. tak perlu pakai galah tinggi-tinggi, abah panjat je.. deno still ingat abah tanam pokok ni masa deno umur 7 tahun.. selalu berbuah.. kalau musim manggis macam sekarang ni, dua bakul besar juga dapat!


haaaa... ni la pokok manggis kalau tengok dekat.. tak besar kan? tapi buahnya lebat! ada menyorok kat celah-celah daun tu. segan agaknya.. haha :p


tadaaaa.... fresh ni... best! 
tapi deno tak boleh makan banyak sebab manggis high potassium! sabo je la..^^




p/s: untung tinggal di kampung, tanam sendiri, petik sendiri.. tak payah beli, jimat! hehe :)


17 comments:

  1. wah...manggis...nyum3~ ^_^V

    ReplyDelete
  2. wahhh mmg best duk kg..semua fresh2..huhuhu..kg shida byk buah rmbutan jer..

    ReplyDelete
  3. wow..buah ni mmg peberet akak..tapi sayang kat kebun akak buah ni pun jadi rebutan..biasanya sang monyet yg menang...banyak kulit2 yg tinggal kat bawah pokok

    ReplyDelete
  4. WOW..KAK BUI SUKA MAKAN BUAH NI..SEDAP..UNTUNG LA SBB ADA POKOK DEPAN RUMAH..BILA2 MS BERBUAH TERUS BOLEH PETIK..

    ReplyDelete
  5. kat kg akak ada gak pokok manggis tp tinggi...

    ReplyDelete
  6. hai Deno.. thanks ea singgah blog picisan hanna..
    sedapnya buah manggis tu..
    hanna pun suka makan manggis..
    hanna dah follow deno gak yer..
    keep in touch.. tq.. :)

    ReplyDelete
  7. syoknyaa deno tengok halaman rumah.. nyaman. tp mg tak perasan itu pokok maggis. agaknya kalau manggis tak segan mesti ramai yg petikkan. hehehe. peminat maggis ni.

    ReplyDelete
  8. jeles!!! akak memang suka buah manggis.. huhuhu untung ada pokok sendiri kan! :)

    ReplyDelete
  9. wahhhh sedapnya.. dah lama tak makan manggis

    ReplyDelete
  10. cedapnye buah mggis..nk jugk boleh??

    ReplyDelete
  11. wah..bestnya..dl masa blk kg pernah la jugak petik buah manggis n koko kat halaman umah..huhu...

    deno, sedapnya manggis..yum2... nak sikit..

    ReplyDelete
  12. terasa lama sangat PM tak makan buah manggis...huhu

    ReplyDelete
  13. Cntiknye kawasan rumah deno. Segar je udara die. Utg la org kampung ada pokok buah sndiri. Org bandar pun dpt mkn buah hsil org kampung jual :)

    ReplyDelete