Apa Perlu Kita Lakukan Jika Bermimpi Buruk? - Dayang Deno

19.2.13

Apa Perlu Kita Lakukan Jika Bermimpi Buruk?


Nabi SAW bersabda :
   "Mimpi yang baik adalah daripada  Allah, sedang (mimpi) buruk adalah daripada syaitan. Apabila ada seseorang antara kamu bermimpi yang disenangi, janganlah dibicarakan kecuali kepada orang yang sedang mendengarnya" (riwayat Muslim)

deno ada terbaca satu artikel di dalam surat khabar mengenai mimpi buruk... deno ingin kongsikan pada korang apa yang perlu kita buat apabila kita mengalami mimpi buruk :

  • meludah ke kirinya tiga kali
  • minta pertolongan kepada Allah daripada godaan syaitan dan kedasyatan mimpinya, tiga kali
  • membalikkan tubuh (mengubah posisi)
  • tidak menceritakan mimpi itu kepada orang lain
  • mengambil wuduk dan bersolat, sekiranya mahu



p/s: bacalah ayat kursi dan doa sebelum tidur... :)



15 comments:

  1. saya senang kena mimpi2 ngeri ni. tiap2 malam amalkan ayat kursi sbelum tidur, lepas tu zikir dan selawat. kalau tidur confirm tak mimpi apa2 :)

    ReplyDelete
  2. terima kasih deno kongsikan.. akak style suke mimpi jugak.. :)

    ReplyDelete
  3. Saya jarang mimpi bila tido. Alhamdulillah..

    ReplyDelete
  4. thanks for info deno.. akak jarang mimpi2 buruk ni..mintak2 dijauhkan segala keburukan. Aamiin. :)

    ReplyDelete
  5. moga tak mimpi seram malam ni..hehehe...

    meh singgah di sini

    http://lyanamahat.blogspot.com/2013/02/lagu-baru-waris-rembau-most-wantedmusic.html

    ReplyDelete
  6. @munirah :): ha'ah kan.. paling ringkas pun bacalah "bismikallah.. humma aya.. waamut..." :)

    ReplyDelete
  7. kalau ary, ary terduduk sekejap dan akan ucapkan astaghfirullah al azim banyak kali. Hhuhu.

    Tapi pestime ni ary tahu^^ Bagus2.. Banyakkan lagi perkongsian macam ni. Tapi, kalau nak ludah, kena sediakan plastik. HahahaXD Kalau x, bau air liur lah katil tuh,

    ReplyDelete
  8. fuyooo lukisan dia makin comei...akak guna org lidi jela,..hmmm penah gak mmpi bukan2 pastu dok ludah 3x...seremmm

    ReplyDelete
  9. @ Mar Haini Abdul Rahim : deno biasa mimpi jugak, kalau terlalu penat memang tak mimpi apa2 :)

    @Ainim Suju : alhamdulillah :)

    @zaza nizam : amin amin!

    @lyanamahat : insyaallah...

    @ary_lee : deno pun selalu buat mcm tu kalau mimpi buruk.. btw, betul jugak kan, nanti abis berbau air liur.. haha :p

    @xila dot : org lidi pun comey kan?

    @ umi alya : untuk perkongsian kita bersama :)

    ReplyDelete
  10. Mimpi buruk biasanya ada kaitan dgn gangguan iblis. Info ini pasti berguna bagi mereka yg sering didatangi mimpi buruk...

    ReplyDelete
  11. selalu akk bc doa tido dengn ayt kursi..alhamdulillah..semuanyer ok

    ReplyDelete
  12. Ludh tu x semstinya ludh btol2.. Skdr buat aksi mludh pn kre ok... Smlm mimpi ngri.. Sob3

    ReplyDelete
  13. tak sempat nak mimpi deno...minggu nie remy penat sangat..... mlm baru balik rumah..... pagi dah pi kerja....

    ReplyDelete