Gauze dan Bactroban - Dayang Deno

4.3.13

Gauze dan Bactroban

Soalan dari Faeytynn Zayn :


Okeh, deno nak berkongsi apakah gauze dan bactroban nih..

GAUZE

-google-

Gauze ni macam kapas, lembut. Fungsinya adalah untuk dressing dan tutup tiub tenckhoff  selepas dressing. Gauze juga biasanya digunakan oleh doktor dan nurse untuk mencuci luka, menutup luka dan juga digunakan semasa pembedahan.

Biasanya macam ni la keadaannya bila siap dressing tenchkoff, tutup dengan gauze, pastu 'plaster'kan

Image result for CAPD tube
-google-

BACTROBAN

Image result for bactroban
-google-

Bactroban ni macam ubat gigi.. gel pun warna putih macam ubat gigi. Penting deno letak bactroban di sekeliling tenchkhoff deno untuk elakkan jangkitan kuman.. 


p/s: haaa... itulah serba sedikit perihal guze dan bactroban ^^terlepas kisah tenckhoff? klik SINI :)



12 comments:

  1. gauze tu FD pernah dengar rasanya sebab macam nama jenis kain kot

    ReplyDelete
  2. Ngeri akak tgk..semoga adik cpt sihat...thanks berkongsi pengetahuan

    ReplyDelete
  3. sakit tak deno.? btw sorry terdelate plak komen deno kat blog tadi.. uhuk3

    ReplyDelete
  4. uiiii...ngeri plak akak tengok...huhuhu

    ReplyDelete
  5. gauze ni klu dpt dibuat penyental di muka pun best berbnding kpas muka yg biasa.. suka guna.. hehe

    ReplyDelete
  6. Baru tahu apa itu guze & bactroban ;)

    ReplyDelete
  7. baru akak tahu...tq share deno..

    ReplyDelete
  8. ok,terima kasih,rase macam belajar perubatan plak,hahaha

    ReplyDelete
  9. oo macam tu..
    mahal tak gauze tu?

    ReplyDelete
  10. thanks deno berkongsi ilmu perubatan buat semua.....

    ReplyDelete