Cyclophosphamide VS CAPD - Dayang Deno

8.4.13

Cyclophosphamide VS CAPD

Dapat soalan daripada Nana


Chemo ( cyclophosphamide )

Deno pernah melalui rawatan chemo iaitu Cyclophosphamide. Cyclo ialah sejenis rawatan chemo untuk mengurangkan keradangan buah pinggang. Rawatan chemo ini (cyclo) adalah untuk pesakit SLE LN (masalah buah pinggang kronik) dan ramai rakan SLE deno melalui rawatan chemo ni. Deno pernah menjalani rawatan chemo sebanyak 12 kali .. tapi, SLE lebih kuat dan buah pinggang deno rosak juga... 

CAPD

Continuos Ambulatory Peritoneal Dialysis atau CAPD pula ialah rawatan yang perlu deno lakukan 4 kali setiap hari untuk menggantikan fungsi buah pinggang yang telah rosak. Ada juga pesakit SLE yang memilih untuk menjalani rawatan HD (hemodialisis).


p/s: boleh baca mengenai CAPD di SINI  ^_^



20 comments:

  1. Oh..Pernah dengar Kimo je sebelum ni :) hee

    ReplyDelete
  2. kunjungan perdana gan..
    salam kenal dan sukses terus.

    ReplyDelete
  3. semoga persoalan nana terjawaplah yer...;)

    ReplyDelete
  4. wooow batu tahu,.. info yg bagus kepada diri ini

    ReplyDelete
  5. selama ni, dgr kimo je.. nice sharing :)

    ReplyDelete
  6. salam kenalan.. moga sehat sokmo deno

    ReplyDelete
  7. salam kenalan dan sehat sokmo deno ea... :)

    ReplyDelete
  8. Ooo...xtahu plak rietta...biasa rietta dengar chemo jerr...tu pown xtahu nama penuh dia...thanks awk for the share....

    ReplyDelete
  9. tq for the info yer, Gd one indeed !

    ReplyDelete
  10. salam kenal.
    follow kamu.

    tau kimo yg sakit kanser tu je.
    thanks for the info

    ReplyDelete
  11. The reason why I didn't take take doctor's courses is because all of these short form words are scaring me.

    ReplyDelete
  12. ORANG SEPERTI AWAK PASTINYA MENGAMBIL BERAT PASAL ISTILAH-ISTILAH PERUBATAN INI..

    ReplyDelete
  13. info sangat berguna nih dear. ^_^

    ReplyDelete
  14. nice sharing.. bagus la kak Deno, lengkap je bagi info.. iha pun tak rajin sangat nak share pasal penyakit sendiri.. :D

    ReplyDelete
  15. hehe..malu kta..ahaha..dah lama pst ni kta tak perasan pulak.. okay la.ada juga pencerahan.tambah info.. ^^ thanks deno

    ReplyDelete