May 2013 - Dayang Deno

31.5.13

Segmen LUPUS Awareness Hampir Tamat... Cepat!
May 31, 2013 7 Comments
Segmen LUPUS Awareness dah nak tamat..

Hari ini hari ke 31 segmen deno ni ^^
Tak sampai 4 jam, nanti segmen LUPUS Awareness akan berakhir... cepat! jom! ^_^

klik banner cepat!

LUPUS.. learn about it



p/s: pheww.. busy betul hari ni.. tak sangka masa cepat betul berlalu, my sister wedding 5 hari lagi! hari ni   *pengsan kepenatan :p


Reading Time:

30.5.13

Cikcu Tak Kisah, Adam Gelisah
May 30, 2013 18 Comments
Dah macam pantun tajuk entri kali ni.. hihi^^

adam khaleef setia menunggu cikcu konvo 3jam walaupun cuaca panas

Sekarang cuti sekolah.. Al-kisahnya adam khaleef taknak bagi cikcu tengok sekejap rancangan kegemaran cikcu, Cupcake Wars.. dipegangnya remote tv tu kemas2, asyik dengan cerita kucing ngan lipas tu... last2 deno buat merajuk, taknak kawan khaleef!

Jadi sampai petang juga deno tak bercakap dan melayan dia.. kelakar pun ada coz nampak adam khaleef gelisah semacam je.. kejap2 dia bukak pintu bilik deno, tapi deno tak pandang.. deno duduk tepi dia pun deno tak bercakap..

Akhirnya.. adam khaleef datang : "minta maaf cikcu lain kali tak buat lagi" terus cium cikcu dia nih .. alahai adam khaleef, cikcu gurau je... :')



ps/: adam khaleef mesti gelisah kalau sehari tak bercakap dengan cikcu ^_^



Reading Time:
Dodoi Si Dodoi...
May 30, 2013 7 Comments

"Taknak!"

Adam khaleef taknak keluar dari bilik cikcu.. nak tidur dalam bikilik cikcu jugak.. jadi cikcu la dodoikan adam khaleef sampai dia tertidur...


p/s: dah makin besar nampak adam khaleef ni ^^


Reading Time:

29.5.13

DayangDeno Di Dalam Majalah REMAJA *Realiti Hidup
May 29, 2013 34 Comments
Kisah deno dan SLE di dalam Majalah REMAJA 1Jun 2013 

nampak tak muka deno yang tembam kesan steroid tu.. dah macam kuih pau terlebih masak! hihi

Seperti hadiah birthday deno pula.. Majalah REMAJA 1Jun2013 terbit pada 28Mei iaitu tarikh birthday deno semalam.. sebenarnya deno tak tahu pun cerita deno dah keluar, ada teman sekuliah dan teman blogger yang beritahu pada deno...

Alhamdulillah.....

Pesan deno paada sahabat yang mempunyai masalah kesihatan di luar sana janganlah cepat berputus asa.. bersangka baiklah pada allah, setiap perkara yang berlaku pasti ada hikmahnya :')



p/s: LUPUS... learn about it



Reading Time:
Popia Goreng Tembam
May 29, 2013 9 Comments
Emmm...

Bila makan popia mesti teringat bulan Ramadhan.. tak susah buat popia, cukup bahan terus boleh buat! :)

Bahan-bahan?
kulit popia , sengkuang (dihiris nipis) , lobak merah (dihiris nipis) , bawang merah (potong dadu), isi ayam (rebus dan carikkan)

Cara-cara?

1- tumis bawang merah sampai naik bau
2- masukkan sengkuang, lobak merah, isi ayam.. kacau2 jap.. 
3- then masukkan sikiiiiit je garam.. 
4- angkat.. tunggu sejuk
5- okeh, boleh masuk dalam kulit popia dan gulung.. lekatkan hujung kulit popia tu dengan tepung yang dah dicampur air.. 
6- goreng dalam minyak yang betul2 panas ^^ kalau goreng dalam api yang kecil, popia serap banyak pula minyak!


*namanya popia tembam sebab popia ni gemuk dengan isi dan sempena pipi deno yang bambam kesan steroid:)


p/s: makan dengan sos cili pun sodap ^^


Reading Time:
Suprise!
May 29, 2013 15 Comments
Semalam...


kakngah : khaleef! jom tolong mama angkat barang!
adam khaleef : ya ya... *berlari pergi kat mama

pastu adam khaleef dataang balik... deno cakap kat dia, pergi la tolong mama tu..

tiba-tiba... dengar nyanyian lagi "happy birthday to you" sambil kakngah bawa kek

memang deno tak sangka, semua orang busy sebab kakak deno nak kahwin minggu depan dah...  rupa-rupanya ada juga.. suprise lagi!  :')


p/s: dapat cheese cake ^_^

Reading Time:

28.5.13

HB for.......
Cara Buat Scrub Badan Dengan Mudah!
May 28, 2013 15 Comments
Tak perlu susah-susah nak beli scrub badan..

Boleh buat sendiri di rumah!
Bahan-bahan? alahai sangat senang.. tak sampai 3 bahan pun... :)

coklat bar

beras

Cara-caranya?

1- patahkan beberapa keping coklat, potong kecil2...
2- ambil setengah cawan beras
3- lastly korang kisar dengan pengisar makanan... siap!



p/s: masa nak mandi, campurkan sedikit air sebelum mengunakannya! :)



Reading Time:
Bercakap Buruk
May 28, 2013 4 Comments

"janganlah kita bercakap buruk tentang orang, nanti apa yang diucapkan akan berbalik kepada diri sendiri"

p/s: dipetik dari kata-kata Dr. Fadzilah Kamsah :)
Reading Time:
Dayang Sayang Kamu
May 28, 2013 5 Comments

Terima kasih kerana sentiasa mendoakan dan menyokong dayangdeno :) 




p/s: dayang sayang kamu... :)


Reading Time:
Selamat Hari Lahir Deno
May 28, 2013 15 Comments
Alhamdulillah... :')


Bersyukur masih diberi peluang bernafas sehingga ke hari ini... semoga aku diberi kekuatan dalam meneruskan kehidupan yang akan datang.. jika takdir aku pergi dulu, kuberdoa agar diberi peluang membalas jasa ma dan abah telah banyak berkorban untukku.. ... insyaallah... amin


p/s: terima kasih awak atas ENTRI INI.. awak suka buat saya nangis tau... :')



Reading Time:
Segmen : Nabeel Fikree Mencari Bloglist #2
May 28, 2013 5 Comments




Nabeel Fikree sedang mencari bloglist untuk bulan Jun dan Julai iaitu pencarian bermula dari 26 Mei 2013 dan berakhir pada jam 11:59 malam 30 Mei 2013 nanti. 20 orang yang bertuah akan dimasukkan ke dalam bloglist Nabeel Fikree bermula 1 Jun nanti.


Syarat-syaratnya :
  1. Follow blog NabeelStories.com.
  2. Buat satu entri bertajuk Segmen Nabeel Fikree Mencari Bloglist #2
  3. Sila copy code yang telah disediakan dan paste pada ruangan HTML entry
  4. Tinggalkan link entry pada ENTRY INI sahaja

Harap segmen ni mendapat sambutan.

Jumlah peserta yang akan di pilih untuk masuk ke dalam bloglist bergantung kepada penyertaan anda.





.
Harap segmen ni mendapat sambutan.
Reading Time:

27.5.13

Fokus Betul!
May 27, 2013 9 Comments
Adam Khaleef buat latihan....



Fokus betul dengan latihannya tu... cikcu snap gambar pun tak sedar... 

Walaupun cuti, latihan mesti dibuat!


p/s: cikcu jadi cikgu ^_^


Reading Time:
Apa Dalam Minda Lelaki Dan Perempuan?
Bila Adam Buat Muka Pus In The Boots
May 27, 2013 7 Comments
Adam Khaleef jarang makan gula-gula...

Boleh dikatakan dalam sebulan - duabulam, sekali dua je adam makan gula-gula sebab nak didik dia supaya tak gemar gula-gula..mama adam pun sangat tegas!


Al-kisahnya bermula waktu deno bukak kulit gula-gula... dia ternampak dan  nak juga, deno tak bagi sebab masa deno konvo dia dah makan sebiji gula-gula..

Pastu mula la dia buat muka  Pus In The Boots... Olololo.... Tak sampai hati pula deno, deno bagi la dia sebiji gula-gula tu.. 


p/s: cikcu tak tahan bila adam khaleef buat muka macam Pus In The Boots :)


Reading Time:

26.5.13

Dah Ingat Semua!
May 26, 2013 11 Comments

"Mula-mula saya kisar ramuan herba organik..  Dan tambah sedikit perahan jus lemon.. Dengan suhu sederhana, saya masukkan kacang buncis yang dikukus sempurna.. Ayam pula dimasak dengan kombinasi teknik.. kukus grill panggang kukus grill panggang..kukus! Dan..."

Adam khaleef dah ingat pun semua skrip tu....

Macam mana tak ingat, setiap hari ada kat iklan.. hihi^_^



p/s: radhi tersingkir tadi... :p



Reading Time:
Tiket Dah Penuh!
May 26, 2013 3 Comments

Filem Komedi P.Ramlee memang diminati alhi keluarga termasuk deno..

Tiket dah penuh..  nampaknya deno duk bawah je menonton "wayang" kart rumah ni ^_^


p/s: Filem Do Re Mi @ Astro CH 105


Reading Time:
Dinner Dan Murtabak
May 26, 2013 8 Comments
Seharian tak makan nasi..

selera hanya pada roti .. tadi, dinner pun deno makan murtabak daging^^


Deno suka kuah merah masam2 tuuu... ada sesetengah orang tak suka.. tapi di terengganu kebanyakan penduduknya makan bersama kuah warna merah tu, enrah apa nama kuah tu tapi rasanya masam2 macam tu...

habis sekeping dah kenyang.. alhamdulillah :)


p/s: bila makan murtabak, teringat bulan Ramadhan.. tak lama dah.....^^



Reading Time:
Berat Juga ....
May 26, 2013 4 Comments
Ternampak gambar lama zaman sekolah di fb...

bergambar tepi kelas... tiba-tiba terkenang zaman tu, jadi bendahari kelas ^^


Ada je kena marah sebab tugas ni.. berat juga tau tugas bendahari ni, selain jaga duit, tugasnya ialah minta duit bila sampai waktu mengumpul duit... 

teringat pula kawan-kawan, banyak betul alasan taknak bayar.. hihi.. i miss that moment :')


p/s: dulu2 selalu jadi bendahari dan ketua keceriaan kelas .. anda pula jawatan apa dalam kelas? ^_^


Reading Time:
10 Blogger Comel Di Malaysia
May 26, 2013 6 Comments
Dah dua orang blogger tag dayangdeno..

Okey, deno join! ^_^

klik banner

Emmm.... comel bukan sekadar paras rupa, ianya merangumi pelbagai aspek! daaannnnn siapakah gerangan blogger pilihan deno yang comel tu? :)



Okey dah... deno tag : 



p/s: jom terjah blog blogger2 comel nih^_^



Reading Time:
Tutorial : Letak Corak Pada Doodle
May 26, 2013 5 Comments
Dah lama dikdina request tutor ni...

Hari ni bolehlah kakdayangdeno buat tutor ya..*dah rasa sangat tua .. hihi

Tutor ni menggunakan photoscape! sebelum cuba tutor ni, lukis dulu doodle dan jangan lupa buat transparent tau tempat yang nak letak corak tu ya.... okeh, jom cuba! *klik gambar untuk lebih jelas

Mula-mula macam biasa la kan, bukak dulu Photoscape > Editor





haaaa... macam mana.. boleh cuba buat kan....




p/s: boleh dapat banyak corak di teratak mr google ^_^



Reading Time:
5 Hari Lagi
May 26, 20131 Comments
klik banner

Segmen tinggal 5 hari lagi..... jom support LUPUS awareness! :)




p/s: LUPUS, learn about it


Reading Time:
Cerita Tentang Ubat
May 26, 2013 8 Comments
Susah tak makan ubat?


Pengalaman deno yang selalu "menginap" di wad, macam-macam ragam pesakit nak telan ubat.. ada pesakit yang berkali-kali disuruh makan ubat tapi takut nak makan ubat.. jawapan paling femes takut terlekat

Macam deno pula, tak kisah ubat besar mana pun deno senang telan ubat,  deno tahu dalam rongga leher kita ni ada satu proses dipanggil "peristalsis". Jadi bila kita nak telan tu,memang semulajadi ia akan terus masuk ke dalam perut.


Tapi satu je deno susah sikit pasal ubat. Tak tahu kenapa, kalau pil senang sangat deno telan tapi bila dapat ubat cecair, susah betul deno nak telan cecair tu, kadang-kadang sampai muntah.. ish3 :p


p/s: deno senang telan ubat pil tapi susah nak telan ubat cecair.. anda pula macma mana?



Reading Time:
Masalahnya ..
May 26, 20131 Comments

Talking with Adam Khaleef

adam : cikcu, nak pergi toilet

deno : pergi la.. kan lampu dah bukak

adam : masalahnya cikcu, siapa nak teman khaleef?



p/s : hari ini adam khaleef 5 tahun sebulan :)



Reading Time:
Bila Lapar Tengah Malam
May 26, 2013 9 Comments

Malam-malam dah jadi macam spy

Jadi spy makanan, nampak tin biskut jacob. Apa lagi, buat milo kosong. 



p/s: biskut jacob dan milo kosong, memang double wow!
Reading Time:
Restoran Di Bawah Air Terjun, Filipina
May 26, 20131 Comments
Restoran yang sangat terkenal di di Filipina : Restoran Labasin Waterfalls





p/s: pelik dan unik kan?:)



Reading Time:

25.5.13

Mengagumkan!
May 25, 2013 6 Comments
Adam Khaleef first time makan cendawan goreng


Senyap je dia makan..

Hanya berbunyi krup krap krup krap... sambil cicah sos cili... asyik betul, menghayati rasa cendawan goreng tu... selepas beberapa minit, tiba-tiba... adam cakap : "mengagumkan......" pastu dia sambung makan

Terkezut jap deno, deno tanya adam, apa yang mengagumkan tu? Katanya rasa cendawan tu mengagumkan... Terpegun jap deno 



p/s: first time dengar perkataan tu daripada Adam Khaleef :)



Reading Time:
Tempahan Tapak Iklan
May 25, 2013 5 Comments
Tempahan tapak iklan dibuka!



Deno dah ada ruang tempahan iklan.. Insyaallah deno harap dapatlah membantu meningkatkan pageviews blog korang.... :) My pageviews ~



Berminat?
pm deno di fanpage : Blog DayangDeno



p/s: RM10 per 2 month


Reading Time:
Cendawan Goreng Krup Krap
May 25, 2013 9 Comments
Sedap sedap sedap!
Resipi mudah  dan cepat! Sekejap je, tak perlu tunggu lama untuk makan :)

Bahan-bahan?
cendawan tiram + tepung tempura jenama NONA +  air suam

1 - Tepung tempura dicampurkan bersama air suam.. kacau sebati..
2 - Celupkan cendawan tiram dan tepung tadi..
3-  Goreng di dalam minyak yang panas
4 - Sedia dihidang dan dimakan ketika masih panas :)


Tadaaaaa.......!




p/s: sangat rangup! krup krap krup krap bunyinya bila makan.. makan panas-panas cicah pula sos cili, memang umphhh... sedap! ^_^


Reading Time:
Beradablah Ketika Menguap
May 25, 2013 6 Comments

 Menahan sebaik mungkin dan jika menguap, janganlah menganga terlalu luas hingga keluar bunyi

Ucaplah "Astaghfirullah" atau pun "A'uzubillah" bagi mengelakkan syaitan masuk badan melalui mulut yang terbuka luas

Menutup dengan tangan,   Rasullullah SAW bersabda yang maksudnya "Apabila seseorang kamu menguap, hendaklah dia meletakkan tangannya pada mulutnya, kerana sesungguhnya syaitan itu akan masuk (melalui mulut yang terbuka)

Tidak bersuara maksudnya jangan menguap hingga ada bunyi yang terlalu kuat



p/s: beradablah ketika menguap :)



Reading Time:
Simple

24.5.13

Rest
Nostalgia Roti Kampung
May 24, 2013 5 Comments

Minum petang sambil makan roti bun cicah teh "o" panas

Roti pula, sejak zaman kanak-kanak.. tetap dihatiku*eceh dah macma uitm dihatiku pulak :p Roti yang hanya dijual di kedai2 runcit kampung, tapi masih mengekalkan kelembutan dan kesedepannya.. 

Nostalgia roti kampung, dulu dan kini.. masih menambat hati :)


p/s: terkenang pula zaman kanak-kanak.. sebelum ke sekolah, makan roti ni sambil cicah milo panas ^^



Reading Time:
Kita Semua Diuji
May 24, 2013 5 Comments


Kita sakit

Kita miskin 

Kita tidak pandai

Kita gagal

Kita sihat 

Kita kaya 

Kita pandai

Kita berjaya

 Tak kira apa sahaja berlaku ke atas kita, sebenarnya kita diuji..
 Ingatlah, Allah sentiasa menguji kita...


p/s: muahasabah diri...


Reading Time:
Tahniah Awak!
May 24, 2013 6 Comments
sori, gambar blur sebab tepon cap ayam pencen :p

Dapat kad kahwin daripada bestfrind deno sejak form1..  Dialah Adzian yang di dalam cerpen Kenangan Itu ^^

Adzian ini orang yang pertama tegur deno masa mula-mula deno naik form1. Kami  masih bersahabat seperti dulu... alhamdulillah :)



p/s: tahniah awak! :')



Reading Time:

23.5.13

Love Yourself :')
May 23, 2013 4 Comments

Love yourself as Allah loves you.. for what is on the inside. Let the inner love and self-acceptance spill to the outside. You will radiate good feelings that others can actually perceive.



p/s: love yourself :')
Reading Time:
Buang Minyak Pada Telur
May 23, 2013 6 Comments
Minyak kat telur?

Biasanya kan, kalau makan kat luar la jadi macam ni... kalau order telur dadar kan, mesti minyak banyak. Berkilat-kilat telur tu..

Jadi, deno buat macam ni...

1. Sampai je telur.. mesti banyak minyak kat  telur tu...


2. Terus letak tisu atas telur


3. Tekan dengan tapak tangan bagi minyak serap dalam tisu... banyak juga guna tisu , sampai dah kurang minyak bahagian atas.. kemudian buat bahagian bawah pula


4. Telur dadar pun dah berkurang minyaknya.. walaupun tak hilang 100%, boleh la kan daripada banyak sangat minyak tu... ^^



p/s: kat restoran je jadi berminyak macam tu, kalau kat rumah tak ada pun minyak macma tu pada telur dadar ^_^



Reading Time: