Popia Goreng Tembam - Dayang Deno

29.5.13

Popia Goreng Tembam

Emmm...

Bila makan popia mesti teringat bulan Ramadhan.. tak susah buat popia, cukup bahan terus boleh buat! :)

Bahan-bahan?
kulit popia , sengkuang (dihiris nipis) , lobak merah (dihiris nipis) , bawang merah (potong dadu), isi ayam (rebus dan carikkan)

Cara-cara?

1- tumis bawang merah sampai naik bau
2- masukkan sengkuang, lobak merah, isi ayam.. kacau2 jap.. 
3- then masukkan sikiiiiit je garam.. 
4- angkat.. tunggu sejuk
5- okeh, boleh masuk dalam kulit popia dan gulung.. lekatkan hujung kulit popia tu dengan tepung yang dah dicampur air.. 
6- goreng dalam minyak yang betul2 panas ^^ kalau goreng dalam api yang kecil, popia serap banyak pula minyak!


*namanya popia tembam sebab popia ni gemuk dengan isi dan sempena pipi deno yang bambam kesan steroid:)


p/s: makan dengan sos cili pun sodap ^^


9 comments:

  1. wah, first time jumpa nama makanan ini ^_^ siap letak isi ayam lagi, mcm sedp je :D

    ReplyDelete
  2. my feveret..hehe.. suka ni juga..tapi popia basah lagi sedap mengancam..hehe

    ReplyDelete
  3. time raya memang tak sah takda benda ni.. sedap tuuuu :)

    ReplyDelete
  4. one of my favorite kuih!!hehe

    ReplyDelete
  5. Rajin Deno buat..

    Gemuk dengan isi yg sedap :D

    ReplyDelete