Sebelum Makan...... - Dayang Deno

22.5.13

Sebelum Makan......

Makanan berminyak?

Biasanya kalau kita makan sup, kuah nasi minyak, gulai daging kan.. mesti ada lapisan minyak kat atas tu sikit2..


Jadi sebelum makan tu, better buanglah minyak sikit2 tu supaya tak lah kita makan banyak minyak kan? Biasanya deno guna sudu je buang minyak tu, letak atas piring.. bila kita buang2 kan, baru nampak betapa banyaknya minyak dalam piring tu...






p/s: kurangkan penggunaan minyak dalam masakan :)



14 comments:

  1. hehe betul² kurangkan minyak..kolestrol tuh..:D

    ReplyDelete
  2. klu makan yg terlalu minyak ni tekak mai mesti akan rasa loya2 pas tu..hehe

    ReplyDelete
  3. jika makan minyak dalam kuantiti byk mesti x elokkan
    kalau boleh masakan jenis kurang minyak :)

    ReplyDelete
  4. haha dh gaya pakar pemakanan kekdahnya

    ReplyDelete
  5. hye deno,kak lea kalau masak,dah letak dlm mangkuk kejap then mesti buang sedikit minyak.selalu masakan sambal n rendanglah berminyak.kdg2 geli nka makna kat luar,yelah bila cedok kuah gulai...bertukar jadi kuah minyakkkk...

    ReplyDelete
  6. kalau tak sempat nak buang minyak terapung tu, minum air suam lps akan ..panas sikit pon xper...asal jangan minum ais sudah la....

    ReplyDelete
  7. saya kurang peka pulak psl ni. Ok, lain kali saya akn buat mcm ni :)

    ReplyDelete
  8. SAMALAH.. TAK SUKA MINYAK-MINYAK NI..

    ReplyDelete
  9. akk kalau makan sup..layan je dengan minyak2 dia sekali..tapi kalau makan yg bergoreng2 ni..baru cari tisu serap minyak utk kurangkn minyak tu..hee :)

    ReplyDelete
  10. tau xpe, nak2 lagi klu mkn kat luar.. myk die mcm bleh wt goreng ayam.. hehe

    ReplyDelete
  11. betul3 tu.. kena jg kesihatan kan kan kan :)

    ReplyDelete
  12. kata kan tidak pada minyak..! hehe.. kita tak suka makanan yg berminyak..lgi kalau yg terkumpul kat atas tu.. rasa nak tapis2 ja

    ReplyDelete