Childhood Memories : Pelita Buluh - Dayang Deno

19.7.13

Childhood Memories : Pelita Buluh


Dulu-dulu...

Pertengahan ramadhan, keliling kampung orang pasang pelita menggunakan buluh... Seronok tengok pelita buluh mengelilingi rumah.. Arwah atuk pun menggunakan buluh buat pelita.. Cantik!

Sekarang macam-macam jenis pelita.. yang buluh pun ada tapi dah moden. Macam mana pun, pelita buluh memang terbaik!



p/s: jiran deno masih menggunakan pelita buluh yang macam ni... hand made! :)



24 comments:

  1. seronok kalau dapat tengok pelita keliling kampung

    ReplyDelete
  2. cantik.. rindu kg pulak.. wuwuwuw

    ReplyDelete
  3. wah.. jarang dah nmpak pelita cenggini.. dulu2 cantik sngat..

    ReplyDelete
  4. suka gak tengok buluh pelita rasa macam berada di zaman dulu2.. :)

    ReplyDelete
  5. sometimes traditional stuff is way better than the modern one ^^

    ReplyDelete
  6. skrg pakat pakai lampu kelip2 kan?

    ReplyDelete
  7. Susah nak tengok pelita buluh sekarang ni. Kat kampung Atul dah tak ada.

    ReplyDelete
  8. teruja nak pasang2 pelita time malam puasa
    Sop biasa buat pelita tin susu :)
    pelita buluh x jadi sbb minyak tanah cepat abis :)
    skrg pakai yg beli jer.. senang,,, hehhe

    ReplyDelete
  9. Besny. Ary xpenah merasa pelita buluh gitu.

    ReplyDelete
  10. nanti nak buatlah kalau balik kg hubby kak lea he3..bagi anak2 merasa style dolu2...

    ReplyDelete
  11. susah sangat nak jumpa pelita buluh sekarang..:( semua beli yang tin ja

    ReplyDelete
  12. DULU KALAU DI RUMAH MAK, SAYALAH ORANGNYA YANG SIBUK NAK PASANG PELITA.. :)

    ReplyDelete
  13. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  14. yes!! pelita buluh tetap yang terbaik :)

    sekarang susah nak jumpa lagi..

    ReplyDelete
  15. Nostalgia yg sukar diulang krn sekarang bila balik kampung mlm Raya pelita buluh semakin menyepi....

    ReplyDelete
  16. zaman remaja dulu abg remy selalu buat pelita nie..... seronok tgk cantik2 semuanya...

    ReplyDelete
  17. xpernah jumpa pelita camni . cantik :)

    ReplyDelete
  18. Teringat dgn suasana di kampung...tgk sepupu2 main bunga api. Berlari2...meriah....tak sabar nk blik kmpg..

    ReplyDelete
  19. Tak pernah tengok.
    Lampu lip-lap banyaklah..haha...

    ReplyDelete
  20. Kat kmpung saye jarang yang ade ni ..

    ReplyDelete
  21. wow..kaguma la pada sapa yang pandai buat pelita buluh..teringin sangat nak tengok camane buat pelita buluh

    ReplyDelete