Alahai Budak-Budak Sekarang..... - Dayang Deno

28.8.13

Alahai Budak-Budak Sekarang.....

Alkisahnya deno tengok wall fb... scroll....

Tiba-tiba ada gambar budak senyum lebar dengan tablet... Dapat tablet sebagai hadiah sebab puasa penuh sebulan! Emmm... hairan betul budak2 zaman sekarang.. 

Kalau la ramai ibu bapa didik macam ni, kefahaman anak-anak berpuasa di bulan ramadhan akan jadi lain.. Sepatutnya ibu bapa didik betul2 anak, puasa itu kewajipan umat islam, termasuk dalam rukun islam, agama kita.. bukan puasa untuk dapatkan gadget..

Mungkin ianya sebagai pembakar semangat, sebagai satu cara ibu bapa moden mendidik anak2 berpuasa.. tapi bimbang kanak-kanak tersilap tafsir tentang maksud sebenar berpuasa.. :)



p/s: kebendaan biarlah berpada-pada... sekadar pendapat.. :)

11 comments:

  1. hmm zaman dulu dapt duit je coz puasa penuh. zaman skrg hebat sungguh huhu

    ReplyDelete
  2. sekadar pembakar semangat tak salah kot..cuma kena dgn cara bukan puasa semata-mata nak dapat hadiah kebendaan..selitkan nilai di sebaliknya..bru bdk2 mudah fhm..:)

    ReplyDelete
  3. sekadar pembakar semangat tak salah kot..cuma kena dgn cara bukan puasa semata-mata nak dapat hadiah kebendaan..selitkan nilai di sebaliknya..bru bdk2 mudah fhm..:)

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum deno. alhamdullilah, dah tukar domain ye. hehe! budak2 skrg, zaman IT. asyik minta upah gadget je. para ibu bapa harus terapkan kepentingan dan kewajipan agama dalam hidup anak2 :)

    ReplyDelete
  5. hmmm. sokong sangat, dah salah pengertian anak2.

    ReplyDelete
  6. biasa la tu budak-budak..adik sy pun puasa penuh kerana rm100 huhuhu

    ReplyDelete
  7. fuyoo..budak skrang jgn men2..itula..tkut jgak..kalau slah ditafsir oleh bdak2 skrang pegertian puasa tu..

    ReplyDelete
  8. mak bapak juga yg ajar...anak noe x dpt apa2 pun...hehehe

    ReplyDelete
  9. harap anak2 akan lbh matang slps dapat hadiah tu..:)

    ReplyDelete
  10. wah!! puasa sebulan dapat tue....Mak Ayah ada duit bolehlah...

    ReplyDelete