Pesakit SLE Perlu Elak Cuaca Panas - Dayang Deno

17.8.13

Pesakit SLE Perlu Elak Cuaca Panas

Setiap pesakit SLE sensitif dengan cahaya matahri. 

Deno juga sangat sensitif dengan cahaya matahari. Deno boleh demam walaupun berjalan bebera minit di bawah matahari terik. Sinaran ultra matahari juga boleh menyebabkan ruam pada kulit. Terutama pada wajah, dengan hanya beberapa minit sahaja butterfly rashes akan timbul. Cahaya matahari juga boleh membuat SLE kembali aktif.

Sebab inilah pesakit mesti memakai pakaian berlengan panjang, memakai topi atau payung dan menyapu krim pelindung cahaya matahari (sun-block) untuk mengelakkan masalah rashes atau komplikasi lain. Deno pernah digelar  puteri lilin sebab selalu pakai payung semasa ke kelas, juga pernah diejek.. Tapi takpelah dorang tak faham :)

Image result for sunny day"


p/s: pesakit SLE perlu mengelakkan daripada terkena cahaya matahari



16 comments:

  1. kesiannya akak . biarkan je dorang yang ejek akak tu . jangan peduli :)

    ReplyDelete
  2. BOLEH BAIK KE PENYAKIT NI DENO?

    ReplyDelete
  3. Be strong,akak! Syer mula2 tau psal SLE nie lpas kwn kena skit nie.. Antibodi dye xkuat.. dan Allah lebih sygkn dia.. Al-Fatihah..

    ReplyDelete
  4. sbb x pnah kne kt batang hidung diorang tu yg duk ejek sgt...sabar je la ye... =)

    ReplyDelete
  5. abaikan dorg deno.
    skrg nie cuaca panas. kkdeno jgn berjemur :)

    ReplyDelete
  6. Hehe saya dulu pun mengaku saya ni puteri lilin sbb selalu pakai payung pegi kelas. Tak kisah pun. Sinaran UV bahaya. Macam2 koleksi payung ada..

    Saya tak suka panas :/

    ReplyDelete
  7. BIAR JE APA DEPA NAK KATA..
    YANG PENTING DENO SIHAT..KAN??

    AKAK TAG DENO UNTUK CONTEST..:)
    JOIN TAU,..

    ReplyDelete
  8. Biarlah org mengejek, biar si-luncai terjun dgn labu2nya... Jika timbul masalah mereka yg mengejek tidak akan membantu apa2, jadi pedulikan mereka...

    ReplyDelete
  9. Sebenarnya banyak juga pantang larang utk pesakit SLE nih...
    Dah tu...bahaya pulak...
    Take care DEno...org tak tau apa yg pesakit SLE tahu...
    Kalau produk Shaklee yg perlu dielak oleh pesakit SLE adalah Alfalfa Complex...

    ReplyDelete
  10. Datang singgah cari kenalan & kawan...
    sesaje blogwalking

    diaristira.blogspot.com

    ReplyDelete
  11. Banyakkan bersabar ye dik, skrg ni panas jgn berjemur :)

    ReplyDelete
  12. bukan mereka faham., yg susah deno. biarkan mereka..

    ReplyDelete
  13. Pedulikan apa orang nak kata..yang penting Deno buat tu untuk keselamatan Deno

    ReplyDelete
  14. jgn peduli ape org nk kate kat kita sbb hanya kite yg tahu tentang diri kite...kuatkan semangat!;)

    ReplyDelete