Rumah Yang Berperaturan - Dayang Deno

20.8.13

Rumah Yang Berperaturan

Tertarik menulis entri ini setelah dapat satu komen di entri INI


Yup! Zaman sekarang masih ada kanak-kanak bermain permainan masak-masak ni termasuk anak-anak buah deno.

Memang sekarang gadget-gadget canggih menjadi piihan kanak-kanak sekarang kan? Terer lagi dioarang main, kalah orang dewasa. Tapi, macam anak-anak buah deno tiga2 tu.. diaorang main gadget ada masa2 tertentu sebab kat rumah tok abah (my dad) ada peraturan...

Sayang2 tok abah kat cucu tapi tegas juga, dah nama polis sikap tegas tu tetap ada ^^ Kat rumah, bermula pukul 5 petang, tv dah tutup, semua kena bermain kat luar. Memang peraturan dan jadualnya macam tu.. Laptop segala gadget mesti ditutup, semua budak2  mesti bermain di luar. Tak kira la berlari, melompat, main kejar-kejar, main bola, main masak, main getah atau segala bagai permainan yang boleh main kat luar *jika cuaca elok ... Pukul 5petang lebih cuaca dah redup. Boleh la budak2 main kat laman rumah tu. 

8malam pula baru bukak tv sebab waktu berita.. Satu lagi peraturan rumah tok abah, lepas pukul 6petang, no more kartun! Jadi aina, amca dan khaleef dah faham sendiri peraturan tu..... ekekek :p



p/s: pernah terbaca satu artikel tentang keburukan gadget pada kanak-kanak, salah satunya ialah kanak-kanak sekarang menjadi kurang kreatif sebab asyik duk mengadap gadget.. on phone je terus main.. budak2 dulu nak main je, mesti buat mainan sendiri, cipta mainan dgn imaginasi sendiri dengan kreatif.. buat tepon pun guna kotak, siap lukis2 ..kan3 :p



13 comments:

  1. bagusnya ada peraturan macam ni..takdelah budak-budak kita asyik terperap dengan internet je 24jam kan :)

    ReplyDelete
  2. BAGUS ADA PERATURAN SEBEGINI..

    ReplyDelete
  3. wah.. terbaiklah peraturan macam tu.. hurm, nak kena terapkan lah nanti bila dah ada anak2..

    ReplyDelete
  4. wah kalaulah semua anak2 ada peraturan camtu..baguslah...ini asyik berkepit ngan ipad laa tepon laaa..huhuhu

    ReplyDelete
  5. bagus bagus nanty nak buat la peraturan mcm nie hehe

    ReplyDelete
  6. bagusnya peraturan.. baru adventure. dok ngadap gadget jer. lemah badan doh..

    ReplyDelete
  7. masa kecik2 akak pun peraturan nya gitu...dok dengan opah kan..kena ikut la peraturan...sekarang dengan anak2 tak pulak buat gitu..sementara ank masih kecil ni nampaknya kena buat la peraturan gini..

    ReplyDelete
  8. akak tag kamu..

    http://www.dianarashid.com/2013/08/saya-nak-duit-raya-cik-misya.html

    abaikan kalau dah join..:)

    ReplyDelete
  9. betol2...sekarang nie dah kurang nampak budak2 main lompat galah,batu seremban,etc.diaorang lebih suka terperap dalam rumah..main gadjet

    ReplyDelete
  10. betul tu..dulu2 nak main kena cipta mainan sendiri..huhu

    ReplyDelete
  11. betul tu deno.. kanak2 zaman dulu main mcm2 kan ^^

    ReplyDelete