Akibat "Mabuk" Piala Dunia - Dayang Deno

24.6.14

Akibat "Mabuk" Piala Dunia

Bila tiba musim bola sepak Piala Dunia macam sekarang ni kan, mesti ramai yang berjaga hingga lewat malam dan lewat pagi .. Selain di rumah, ada juga yang menonton game bola di restoran2 Mamak! Kat sini deno nak berkongsi kajian daripada Universiti Uppala, Sweden kesan daripada berjaga malam!


1- Morning Drunk
Ibarat orang mabuk, bangun pagi orang yang berjaga malam akan diselubungi perasaan lemah, pening kepala dan sukar konsentrasi. Kajian pun ada beritahu kalau kurang tidur hanya 4-6jam dua minggu berturut-turut boleh sebabkan daya ingatan  dan konsentrasi setara orang yang mabuk minuman keras.

2- Menjadi lebih tua
Kesan kurang tidur pun boleh sebabkan bertambahnya kedutan di bahagian wajah..

3- Rosakkan diet
Berjaga hingga lewat malam mesti lapar kan..Bila makan sambil menonton bola di lewat malam dan awal pagi boleh merosakkan diet sihat korang. Kurang tidur boleh cenderung kepada lebih lapar dan berpotensi untuk makan berlebihan ~

xxxxx

Urin jadi lebih manis
Penyebab diabetis bukan je disebabkan makanan manis tau. Berkaitan dengan kesan2 dalam point kat atas ni, ia juga berkaitan dengan metabolisme badan untuk proses pengambilan gula daripada makanan juga berjalan dengan kadar lebih perlahan di malam hari. Keadaan ini akan sebabkan kadar gula yang tinggi dan tetap berada dalam darah yang boleh jadi faktor risiko penyakit diabetis.


8 comments:

  1. Err..seram! Walaupun ana tak layan bola, tp bizi sampai lewat malam. Buat keje tu ini lagi..hurm..

    ReplyDelete
  2. hmm.. kena jaga tidur supaya x kena diabetis la ni..huhu..nice sharing kak deno ;)

    ReplyDelete
  3. diaorg klu dah demam bola...dah tak fikir keburukan demam diaorg tu :)

    ReplyDelete
  4. peringtan utk smua, hihi yg rosakkan diet tu setuju sngt-2 :)

    ReplyDelete
  5. akak berjaga jugak..tapi siang nya siap la..tidur tak hengat punya la..hahahh

    ReplyDelete
  6. SAYA PON AGAK KURANG MENONTON BOLA KALI INI.. KALAU TENGOK PON MASA WEEKEND AJE.. SEBAB HARI BIASA ESOK DAH NAK KEJE.. TAK SANGGUP SAYA NAK KERJA DALAM KEADAAN MENGANTUK..

    ReplyDelete
  7. Memang kalau tido lewat ni..comfom makan malam..aduhh..haha

    ReplyDelete