Personal

Tujuh Bulan

July 04, 2018,3 Comments


Tujuh bulan berlalu..

Masih segar dalam ingatan... Mata ini sakit, pedih, bengkak teruk sangat. Bayangkan nak celik mata pun sakit. Deno dan abah emergency ke KL, abah tak nak tunggu lagi. 12 malam kami bertolak, hanya deno dan abah. Kesian abah, susah sebab anak abah yang selalu sakit ni..

Awal pagi ke ISEC. Berjalan berpimpin, dah macam orang buta gayanya. Sempatlah deno merasa pengalaman menjadi "orang buta" selama sebulan. Air mata yang mengalir pun merah, merah darah dah macam dracula! Doctor sendiri terkejut sebab condition mata deno sangat teruk. Mujurlah deno cepat datang ke KL. Alhamdulillah selepas dua bulan treatment di ISEC, deno makin pulih :) Cuma... sebelah mata sahaja yang nampak.

I lost my left eye sight. Seperti yang doctor pernah cakap sebelum ni, doctor tak dapat buat apa-apa sebab ia melibatkan saraf dan oksigen tak sampai pada mata. Deno redha.. Tak apa, mungkin sekarang belum ada ubat yang boleh menyembuhkan mata ini, tapi deno percaya masih ada "ubat" dengan berdoa, kan? Inshaa Allah :)

Btw, last week deno ke ISEC lagi untuk checkup dan result masih sama. Doctor pesan supaya jaga kesihatan, elak stress and jaga betul-betul mata kanan yang satu ini, mata yang masih nampak. Plus with my Lupus disease ni, dan salah satu sebab kepada masalah mata ini juga berpunca daripada SLE/ Lupus.

Hidup baru, cara baru dengan penglihatan sebelah mata. Struggle juga actually, kena biasakan diri. Sebelum ni deno hampir terjatuh longkang, terlanggar dinding dan terlanggar tiang! Pernah juga hampir terlanggar orang yang bawa dulang makanan dan minuman! Mujurlah masa tu my niece ada, dia sempat tarik deno ke tepi.. Semuanya sebab tak nampak and fail dengan jarak especially my left side. Aduhaii..

Sejujurnya deno sedih juga, nangis juga. Tuhan sahajalah tahu rasa hati ini bila tiba-tiba sahaja tak nampak. Terkejut, bingung, takut, sedih semua ada. Tapi, macam deno selalu cakap pada diri sendiri.. Sedih boleh, nangis boleh, tapi jangan lama-lama.

Sabar. Ingat Dayang Norhidayah, diri kamu punya terlalu banyak nikmat untuk rasa syukur. Terlalu banyak! Dapat melihat dengan satu mata ini pun rasa nikmatnya Ya Allah! Juga selalu ingatkan diri.. Apa-apa sahaja yang berlaku pada diri kita, kembalilah pada yang Haq iaitu kepada yang memberi kita ujian ini. Bila kita redha, kita terima, Inshaa Allah kita akan okey.. kan? :)





You Might Also Like

3 comments: