Dayang Deno: Cuaca
Showing posts with label Cuaca. Show all posts
Showing posts with label Cuaca. Show all posts

24.2.15

Panas Ekstrem Dijangka Melanda Malaysia
February 24, 2015 6 Comments

Malaysia dijangka akan mengalamai cuaca panas ekstrem bermula minggu depan.. Fuhhh sekarang pun terasa bahang cuaca panas, bila kena cahaya matahari sikit pun dah terasa perit kulit!


Menurut sumber

Bacaan suhu di beberapa bandar utama di Malaysia mulai 25 Februari ini mencecah 36 darjah Celcius dan boleh mencecah sehingga 38 darjah Celcius untuk negeri-negeri tertentu.
Suhu 38 darjah Celcius adalah bersamaan dengan suhu purata pada awal musim di Mekah, Arab Saudi dan cuaca normal di Malaysia adalah 34 darjah Celcius dan lebih daripada itu dianggap sebagai cuaca panas luarbiasa.
Sementara itu, Pakar Klimatologi dan Oseanografi Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Prof. Dr. Fredolin Tangang berkata, cuaca panas di Malaysia waktu ini turut disebabkan oleh Monsun Timur Laut yang hampir berakhir.
Fuhh...Take care semua...

Reading Time:

16.3.14

Awal Pagi Ini
March 16, 2014 4 Comments

Burrr... Pagi yang sangat sejuk! Pagi-pagi hujan dah turun, hujan lebat... Alhamdulillah :) Deno baca status di fb, banyak juga tempat dah hujan.... Syukur.....

It's raining raining... ooo it's raining raining...... Hujan di awal pagi .......



p/s: tempat anda macam mana?





Reading Time:

16.1.14

Angin Kencang Laut Bergelora Berterusan Sehingga Isnin
January 16, 2014 4 Comments
Angin kencang dan laut bergelora tahap kategori ketiga yang melanda perairan Kelantan, Terengganu, Pahang, Johor Timur, kawasan pedalaman Pantai Barat dan Kudat di Sabah, Labuan dan Sarawak dijangka berterusan sehingga Isnin depan. 

-gambar hiasan-

Menurut kenyataan Jabatan Meteorologi Malaysia hari ini, angin kencang Timur Laut dengan kelajuan dari 60 kilometer sejam (km/jam) dan ombak melebihi 5.5 meter itu berbahaya kepada semua aktiviti pantai dan perkapalan termasuk perkhidmatan feri.
Angin kencang dan laut bergelora kategori kedua yang melanda perairan Sandakan di Sabah juga akan berterusan sehingga Isnin depan dengan keadaan angin kencang yang bertiup antara 50 hingga 60 km/jam serta ombak setinggi 4.5m. 
Keadaan juga juga ]bahaya kepada bot-bot kecil, rekreasi dan sukan laut. Angin kencang dan laut bergelora tahap kategori pertama juga akan berterusan sehingga Isnin di kawasan perairan Tawau, Semporna dan Lahad Datu di Sabah dengan kelajuan angin 40 dan 50 km/jam serta ombak mencapai ketinggian 3.5m.
Sumber

...............................................................................................


#musim-musim hujan sekarang perlu jauhi pantai.. sangat-sangat bahaya lebih-lebih lagi dengan angin kencang.... biasanya deno takkan ke pantai kalau musim hujan, memang abah larang sangat-sangat

p/s : macam mana keadaan ganu  kita ya... dah 2 minggu deno tak balik.. huhu

Reading Time:

21.11.13

Petanda
November 21, 2013 22 Comments
2-3 hari ni setiap hari hujan.. Hujan dari pagi sampailah malam..
Ini tandanya telah tiba musim bah di pantai timur.. Semalam hujan lebat berserta guruh dan kilat. Masih rasa sejuk walaupun dah selimut guna selimut tebal

Pagi tadi air pun macam ais! Sejuknya sampai ke tulang! Kepada adik-adik di luar sana, musim musim hujan ni, jangan mandi di pantai sebab laut sangat bergelora.. Abah deno pun pesan jangan bersantai  di pantai musim hujan ni....


p/s: hujan baru berhenti....

Reading Time:

13.9.13

Ribut dan Berseorangan
September 13, 2013 6 Comments

Apa korang buat jika berseorangan di rumah dengan hujan lebat dan ribut?

Deno pernah hujan lebat + ribut. deno pula berseorangan di rumah.. Keadaan di luar gelap, hari pun hampir petang... berdebar juga sebab bila guruh je, bergegar rumah.. 

Deno nasihatkan, jika berada berseorangan di rumah dalam cuaca macam tu, pastikan ada lampu suluh bersama, tahu di mana tempat lilin disimpan. Mana tahu kan blackout. Kalau ribut berserta guruh kilat ni, kemungkinan blackout sangat tinggi. Jadi better bersedia.



p/s: sediakan payung sebelum hujan


Reading Time: