Showing posts with label Dayangdenologue. Show all posts

Bila Hati Dah Luka


Hidup ini..

Jangan terlalu ikutkan hati dan perasan, ada juga limitnya. Jangan sesuka ikut hati bercakap, jangan sesuka hati sahaja nak buat apa-apa. Jangan terlalu bebas, ada juga perkara yang kita perlu fikir dahulu.. Kadang-kadang sebab kita, ada orang yang terluka, sedih, makan hati, sakit hati. Jangan kita lupa, Allah twentyfourseven dengan kita.. Kadang-kadang Allah tak tunggu lama, Allah "bayar cash" kat dunia ni lagi atas perbuatan tak baik tu pada orang. Kita akan rasa balik perbuatan kita pada orang... Kadang-kadang, perlu juga ambil masa sekejap lihat diri macam mana, menilai diri sendiri,. Muhasabah diri. Tak guna jika hubungan dengan Tuhan sahaja dijaga, tapi hubungan sesama manusia tak jaga. Kena ingat, sesiapa pun kalau hati dah luka... Bukan boleh senang macam tu sahaja, letak ubat terus ok. Hati ni lain, boleh sembuh tapi ianya tetap akan meninggalkan parut.




Letih


Kadang-kadang aku letih

Letih, terlalu letih

Letih dengan hal-hal dunia
Letih dengan sikap manusia

Ingin rasanya aku berehat panjang
Ingin rasanya aku lari jauh-jauh
Lari dari semua ini...

Tuhan, bantu hamba untuk kuat

#dayangdenologue


Putih


8.45pm

Usai solat Ishaq, aku berbual-bual dengan mama.

"Ma.. cuba ma rasa telekung ni, deno suka kain telekung lembut macam ni, selesa. Sekarang ni.. telekung ada macam-macam warna ma, tapi deno suka putih. Tak suka telekung ada warna, suka putih je"

Aku cium telekung pemberian mama ini, telekung yang paling aku sayang.

Mama memandang aku dengan senyuman.

"Adik... Telekung ni, macam-macam warna pun.. nanti kita meninggal kain warna putih juga, kan?"

Aku mengangguk. 

Tersenyum.

Lalu memeluk mama ... :')







Tak Mengapa


Perit tak terbayang mata
Tapi tak mengapa
Tuhankan selalu ada
Sentiasa, dan bersama kita


:')