Showing posts with label Jarum. Show all posts

Lebam

Baru2 ni dapat satu komen .. bertanya pada deno berkenaan kesan selepas dicucuk jarum, apa kesan tempat tu (tempat yang dicucuk)


Mungkin setiap orang berbeza. SLE patient macam deno, urat memang sangat halus. Nurse mesti guna butterfly needle. Biasanya selepas nurse keluarkan jarum, terus lebam kebiruan walaupun darah diambil sikit.

Kalau darah diambil banyak, biasanya tempat tu akan lebih bengkak dan lebamnya mesti lebih kebiruan.. Bila tekan sikit kita dah rasa sakit tempat tu. Kalau nurse main cucuk keluar masuk, lagi la bengkak, lebam dan sakit. Lebam tu pun luar biasa warnanya. Biasanya selepas kena cucuk, deno tak lipatkan lipatan lengan sebab nak jaga urat.. Deno just tekan dengan kapas.

Biasanya kalau deno kena cucuk 5-6 kali baru dapat, 2-3 minggu jugak tak hilang lebam tu..


p/s: next week blood test again ... =_=