Showing posts with label Kuih Puteri Mandi. Show all posts

Puteri Mandi

Selamat malam semua :)

Hmm.. sebenarnya sejak satu ramadhan lagi nak cerita pasal puteri mandi ni.. tapi ke'busy'an yang membuatkan deno lupa...

okeh... korang kenal tak puteri mandi? haaa... puteri mandi ni sebenarnya nama sejenis kuih tradisi yang terkenal kat terengganu ni... kalau tak caya tanya kak ina.. hihik...

bila tiba bulan puasa, kuih puteri mandi ni memang banyak sangat dijual, hampir setiap gerai ada.. ia boleh didapati macam-macam warna .. biasanya ma buat yang warna hijau dan kuning... best... manis.. ia digaul bersama kelapa yang manis2...


haa... ni la kuih puteri mandi yang tak macam puteri pun sebenarnya...
hehehe.. yang ni ma buat warna hijau pandan

 yang baru siap dibulat-bulatkan... lepas tu penyek sikit..
deno pun tolong ma buat tau... senang je :)

tadaaa... yang ni dah siap digaul bersama kelapa manis!

korang pernah makan tak? sedap tau... manis2 gitu.... memang sesuai makan masa nak berbuka.. kalau takde kurma boleh ganti kuih ni...

tiga hari ramadhan, tak beli kuih pun kat bazar sebab ma buat sendiri kuih puteri mandi ni...kuih ni senang je nak buat.. guna tepung pulut, air, garam, dan sedikit pewarna...

siapa pernah makan kuih puteri mandi?



p/s: macam2 nama kuih tradisi yang pelik2...