Showing posts with label Ma. Show all posts

Ma Tak Sihat ..

Sunyi je rumah...

abah macam biasa, baca buku .. itu hobi abah waktu macam ni..

ma pula kurang sihat.. suara pun bunyi lain, tidur awal
mungkin sebab cuaca yang berubah-ubah ni... emm..


ma.. adik doakan ma cepat sihat




p/s: hujan baru reda ..



Ma Tolong Buat CCPD

            Malam nie badan tetiba panas... dah tahu itu tanda nak demam balik... memang ramai orang yang demam... ramai jugak kawan2 yang ada sle macam deno tak sihat... baru je tahu kat mukabuku ada kawan yang masuk hospital coz demam panas... last week deno yang masuk hospital... nasib baik 8 hari jew...


Hmm... cuaca yang tak menentu di terengganu betul2 buat badan rasa tak sihat.. kejap panas kejap hujan.. kejap mendung pastu hujan lebat.. ribut.. pastu panas balik... yang tak tahan kalo panas rasa nak terbakar kulit kalau tak guna payung..

Deno baru je siap buat CCPD (dialisis).. malam nie ma tolong buat CCPD nie... deno tak larat, tetiba badan jadi nak demam... jap lagi nak makan penadol, bimabang pula melarat sampai pagi esok... Esok pagi deno ke hospital coz kena buat blood test, next week ada "date" dengan doc sle..... malas betul nak g hosp... harap2 esok senang la dapat urat nak kena amik darah!


~ Psst2, malas btol la kalau nak kena cucuk nie... :p


MA!! Cepat lah balik!

            Rasa lain pula hari nie. Hari nie ma takde kat umah. Ma pergi kolumpo ke rumah baru kak ana dan kak obiey... Deno rasa lain dan janggal coz biasanya awal pagi dah dengar ketung-ketang di dapur dari bilik deno.. Ma la tu di dapur siapkan bekpes.. Al maklum la bilik deno dekat dengan dapur.. Pagi tadi rasa pelik tak ada bunyi.. Baru ingat rupanya ma pegi kl... Rindu pula suara ma kejut deno bangun tido.. 

Baru dua hari ma takde kat umah dah rasa rindu... Cuba bayangkan kawan2 yang duk hostel berbulan-bulan jauh dari mak masing-masing... Deno duk umah nie hari2 boleh jumpa ma... Hihi... Deno jarang berjauhan dari ma, slalu dengan ma.. Duk hospital dua bulan baru nie pun ma jaga hari2... Sejak sakit setiap kali duk hosp memang ma yang jaga.... Huhu :p Macam mana tak rindu kan?


Mesti ada yang kata deno over... Dua hari tak jumpa pun dah rindu... Hello... Mesti la rindu tau! Kite hari2 duk ngan ma kat umah tau.... Emm... Oleh kerana ma tiada kat umah hari nie, abah ajak makan kat kedai tengahari nie.... Soooo... Apa lagi... Kena bersiap la.... hehe..


~ Psst2, ma cepatlah balik!!



MA


            Two dayS to go.. hehe.. Faham2 je kan, deno memang menghitung hari nak balik! Emm, hari nie semua orang cakap pasal ibu masing2. Deno pun nak cakap pasal ibu deno la... Boleh, kan..

Deno panggil bonda deno 'ma'. Ma adalah seorang guru dan baru sahaja bersara bulan dua baru2 nie. Tahu tak.... Allah swt telah tentukan deno sakit awal bulan tiga, bila ma bersara je, deno terus sakit jadi ma ada di sisi deno masa deno sakit.. Subhanallah... 

Ramai orang cakap deno anak manja sebab deno anak bongsu. Deno bukan manja tapi memang rapat dengan ma, abah pun sama. Kita mestilah kena rapat dan sayang bonda kita, kan..! Di rumah, hari2 ma sedia susu awal pagi ke bilik deno. Ma buat awal pagi sebab deno perlu makan ubat awal, cuma deno yang malas makan ubat. Ma concern, jadi ma siapkan awal2 supaya deno makan ubat on time. Sebelum tidur pula, hari2 ma akan selimutkan dan cium deno. Tak jemu2 sampai sekarang.. Kadang2, bila malam deno demam, ma tak tido jaga deno..

Banyak pengorbanan ma bila deno mula sakit. Ma sanggup ke KL dengan abah untuk rawatan deno. Deno tahu kita buka orang senang, masa tu pun, kakLong, kakngah, kakObi dan kakAna masih belajar. Perlu banyak duit... Tapi untuk deno, ma berhabis banyak duit untuk rawatan deno. Deno tahu, masa deno sakit tenat, ma sebenarnye sedih, kan.. Tapi, tak pernah pun air mata ma tumpah depan deno masa deno sakit... Deno tahu kenapa, ma tahan air mata ma sebab ma nak beri semangat deno untuk terus hidup dan lawan penyakit deno.  Ma selalu kata deno kena kuat sebab ramai orang masih sayangkan deno... Deno ingat lagi kata2 semangat ma itu. Mungkin, sebab tu juga deno masih bertahan smpai sekarang. Masa deno sakit pun, deno cerewet, meragam, mcm2 perangai deno buat.... Kadang-kadang deno marah-marah kat ma.. Tapi ma tak marah deno pun masa tu, ma faham deno sakit...


Tetapi, air mata ma tumpah juga bila ma tengok keadaan deno. Deno tahu ma sedih tengok deno sakit. Kesian ma, deno rasa bersalah buat ma menangis. Deno menyusahkan ma. Banyak sungguh ma berkorban untuk deno.. Hari nie hari ke 40 deno di hospital, ma tak pernah merungut atau jemu menjaga deno kat hospital.. Deno bersyukur ada ma yang setiap hari beri dorongan untuk deno kuat... Deno jadi kuat dan semnagat dengan adanya ma di sisi deno... ThankS ma for everything!

Buat ma yang deno cinta dan sayang
 Deno bersyukur dapat jadi anak ma.. 


SELAMAT HARI IBU ma..!
^_^


deno sayang ma!!

~ Psst2, selamat hari ibu buatsemua yang bergelar ibu..! :)



Selamat Hari Ibu, MA!!!

          Selamat hari ibu, buat MA yg deno sayaannngggggggg sgt!!!! Muah!!!!!! Deno sangat sayangkan MA!! Deno minta maaf kerana lewat wish kat MA semalam...... Sempena hari ibu smlm, deno xde buat apa2 yg istimewa utk MA, cuma dapat beri satu ciuman yg cukup bermakna untuk MA... Kalau nak dibalas dengan harta benda, mmg x bernilai jika dibandingkan dengan jasa dan pengorbanan MA utk deno.......
              Dari deno kecik sampai la sekarang, MA x pernah jemu jaga deno........Lebih2 lagi bila deno mula sakit. MA sanggup ke KL dgn abh untuk rawatan deno. Bayak duit MA n abh abis untuk rawatan deno. Besar sungguh pengorbanan Ma utk deno...... Deno tahu, masa deno sakit tenat, MA sebenarnye sedih, kan?? Tapi, MA seorang yg tabah... Xpernah sekalipun air mata MA tumpah depan deno masa deno sakit... Deno tahu kenapa, MA tahan air mata MA sebab ma nak bg semangat deno utk terus hidup dan lawan penyakit deno, kan MA?? MA slalu kata deno kena kuat sebab ramai org masih sayangkan deno... Deno ingat lagi kata2 semangat MA itu. Mungkin, sebab tu juga deno masih bertahan smpai sekarang,, Mungkin ini kerana kata2 dan dorongan yg x pernah henti yg MA berikan pada deno.... Tp, kadang2 deno fikir, deno nie slalu menyusahkan MA sbb deno sakit... MA slalu susah hati disebabkan deno.... Masa deno sakit pun, deno cerewet, meragam, mcm2 perangai deno buat.... Tapi MA x marah pun, mesti MA cuba dapatkan apa deno nak.......................
             
             Deno kadang2 terfikir, kenapa masa deno duk ICU dulu, masa nafas deno putus 3 minit tu, Allah x amik terus nyawa deno??? Deno rasa, deno nie menyusahkan MA pulak bila sakit.... Tapi, bila difikirkan balik, mungkin Allah xmau pisahkan MA dari deno lagi... Dan mungkin ada hikmah jugs deno sakit............... Walaupun Ma perlu byk berkorban masa, tenaga, wang..... MA xpernah berkira pun dengan deno..... Mulia sungguh hati MA berkorban utk deno.... Cuma, pernah satu hari deno sakit sangat teruk, menjerit-jerit sakit, buat pertama kali deno tengok MA mengalirkan air mata melihat keadaan deno yg sakit... Ohhh Tuhan, mengalir juga air mata ibuku yg tabah orangnya menjaga aku..... Deno tahu masa tu, ma x tahan tengok deno dalam kesakitan yg amat sgt pada masa itu... Itu yg menyebabkan aku berasa sgt bersalah menyebabkan MA mengalirkan air mata....

             MA.................... Sesungguhnya pengorbanan MA tidak ternilai bagi deno....... Jasa, pengorbanan dan kasih sayang yg MA berikan pada deno tidak dpt deno balas...... Hanya doa dan kasih sayang dapat deno berikan utk MA...... MA.......... Selamat HAri Ibu...................