Showing posts with label Pesakit SLE Sensitif Terhadap Cahaya Matahari. Show all posts

Cuaca Sekarang


Selamat tengahari semua :)

 

Cuaca sekarang lain betul
kalau hujan, sampai ribut petir berjam-jam
kalau panas pula, panas yang sangat panas.. 
sekarang cuaca di terengganu sekejap hujan sekejap panas
cuaca yang tak menentu.....

masa hujan tu tak kisah sangat
tapi bila cuaca panas, nak keluar pun takut
kena fikir banyak kali..
macam yang korang tahu...
patient SLE tak boleh kena panas matahari..
nak keluar mesti selalu pakai losyen SPF tinggi
kena jaga sangat2... kalau tak bernasib baik
SLE boleh aktif!

boleh nampak sangat bezanya..
waktu deno ada kelas, butterfly rash mesti ada di muka
muka habis merah-merah.... tapi kan
bila deno mula cuti baru ni.. deno tak keluar rumah..
rash tu dah kurang dan muka pun kurang merah..
baru-baru ni masa ke hospital
dari parkir kereta deno jalan ke unit nefro
deno just jalan bawah matahari dalam 2 minit
balik rumah terus demam...

panas sekarang memang pelik
panasnya boleh buat sakit kepala dan migrain
boleh buat demam.....
nampaknya payung jadi kawan baik lagi..



p/s: pesakit SLE sensitif dengan cahaya matahari