Showing posts with label Umum. Show all posts

Terkenang Kata-Kata Pensyarah

Entri ini tercetus bila baca satu artikel..

Dilema cikgu zaman sekarang..

Tak boleh rotan nanti cikgu saman,
Tidak boleh marah nanti ibu bapa buat laporan polis,
Tidak boleh suruh berdiri atas kerusi, nanti ibu bapa jumpa pengetua..
Tak boleh tegur sikit, entah-entah mak ayah pula bantai cikgu.....

xxxxxx 

Deno terkenang kata-kata pensyarah deno ...

"Saya kadang-kadang kesal... Bila kita lapor pada ibu bapa yang anaknya ponteng kelas, suka lawan cikgu, nakal.. Boleh pula si ibu marah-marah kat cikgu cakap buat cerita.. Yang si ibu cakap anaknya baik, paling sopan di rumah, hormat orang tua... Ibu bapa pun perlulah selidik, anak-anak kadang-kadang ada pelbagai watak.. Contoh kat rumah dia Si A, di sekolah dia bertukar jadi Si B dan di luar pula dia Si C.. Jangan cepat menghukum cikgu.... "



p/s:  zaman deno sekolah dulu-dulu, pelajar kena rotan atau berdiri kat luar kelas tu memang perkara biasa.. denda berdiri atas kerusi pun ada! kalau kena bantai dek cikgu disiplin sebab murid buat salah, mak ayah pula ke sekolah ucap terima kasih kat cikgu ... tapi sekarang better cikgu hati-hati, silap haribulan kena saman...



Hari Guru 2013


16 Mei...

pasti terkenang zaman persekolahan dahulu... sehari sebelum hari guru, mesti dah sibuk ajak ma abah cari hadiah untuk cikgu... satu rumah riuh dengan kakak-kakak nak beli hadiah pada cikgu.. ^^

ada cikgu garang, cikgu kelakar, cikgu baik sangat, cikgu suara kuat, cikgu suara perlahan.. banyak jasa cikgu pada kita... rindunya cikgu...:')


p/s: 16 Mei 2013, esok hari guru..^_^


Salam Maulidur Rasul 2013 / 1434H


Salam...


Syukur kepada Allah.. kita masih diizinNya besama-sama menyambut hari yang mulia dan hari yang amat bersejarah ini dalam islam...marilah bersama-sama kita berselawat ke atas Rasulullah, Nabi Muhammad S.A.W.. 



p/s: Selamat Menyambut Maulidur Rasul :')

Puasa Sunat Hari Arafah 9 Zulhijjah

            Siapa puasa sunat hari nie? bagus bagus.... ramainya...(^_^) Deno sahur 4 pagi tadi, terpaksa kejut ma awal-awal pagi... bukan apa, deno nie kan buat dialisis (ccpd). Jadi macam kena tambat pula, selagi dialisis belum siap selagi tu wayar yang bersambung kat perut nie tak boleh cabut.. macam mana nak pergi dapur kan... so deno terpaksa tepon ma... hihi

Kesian juga ma tapi kalau tak sahur macam mana nanti, lemah satu badan... deno pun makan ubat awal la tadi, pukul 4 pagi dah makan ubat! biasa 8pagi... 

menu sahur : nasi putih, ikan singgang dan telur mata

Tengok... makan pun kat atas katill! terpaksa la... nak buat macam mana, dah kena tambat macam nie... pegi jauh2 tak boleh.. wayarnya tak panjang... biasa kalau bulan puasa pun deno macam nie la, kena ada orang tolong bawakkan makanan n air... terpaksa sahur sorang2 dalam bilik.. heeeee (^_^)


~ Psst2, tenkiu mama!


Entry Lewat Malam :)

            Baru je lepas buat dialisis. hari nie tak la lewat macam semalam... Sebenarnya nak buat awal tapi terlalu leka buat kerja sampai lupa kat dialisis yang rutin harian tu... hehe...

Deno rasa seronok sangat hari nie coz kakak deno kakAna dan kakObie dah balik! Diaorang sampai 15 minit sebelum waktu bebuka... Jadi, bila masuk rumah just tunggu nak berbuka je la... Rindu sangat kat dua2 sis deno tu coz da lama tak balik... Seronok la dapat jumpa!!!

deno panggil kakak deno dua butir nie koBie n koNa..
yang tersengih nampak gigi tu koBie... hik2

Tapi yang tak bestnye tahun nie kakLong raya Melaka dulu kampung abangLong... Gilir-gilir la kan.. So, raya pertama kakLong n famili dia takde la... raya ke tiga baru sampai kot... hmm... lambatnya... Kalau kakLong raya sini dulu kan best...

gambar raya tahun lepas... tahun lepas kakLong raya ganu dulu.. :)

Biasanya memang riuh la rumah kalau semua dah berkumpul.. kaklong tahun gilir-gilir raya nie sama dengan kakNgah, so kalau giliran sini dulu, memang meriah la ada semua berkumpul.. Dengan anak2 buah yang tak reti duk diam.. penat layan... tapi seronok!!


~ Psst2, tak sabar nak kakLong balik! (^_^)



SALAM Maal Hijrah


buat semua teman deno
deno ucapkan