Dayang Deno

6.10.10

Apa Itu SLE?
October 06, 2010 8 Comments

APAKAH ITU SLE?

SLE ialah Systemic Lupus Erythematosus adalah penyakit kronik auto-imun di mana badan pesakit menghasilkan protein darah dengan banyaknya. Protein darah yg dipanggil antibodi ini dengan sendirinya memberi tindak balas terhadap tisu seseorang.

Image result for Lupus awareness"

FAHAMI SLE DENGAN LEBIH MENDALAM

Sehingga kini, punca sebenar SLE masih belum berjaya dikenal pasti. Ada kemungkinan ia disebabkan faktor genetik, kuman, virus, sinar ultraviolet dan ubat-ubat tertentu. Secara asas, penyakit SLE menyebabkan badan pesakit menghasilkan banyak protein darah atau antibodi. Dalam situasi yang normal, antibodi berfungsi melindungi tubuh dari sebarang jangkitan penyakit atau serangan benda asing.

Namun, bagi pesakit SLE, antibodi ini bukan sahaja melindungi badan daripada jangkitan penyakit atau bakteria,bahkan antibodi ini turut menyerang tisu badan pesakit. Lama-kelamaak pesakit akan mengalami radang dan kerosakan organ. Selain itu, antibodi turut menyerang organ, kulit, jantung, buah pinggang, paru-paru, sendi, sakur darah dan otak. Oleh sebab itu ia dipanggil penyakit auto-imun.  Penyakit Sle ada pelbagai tanda yg kadangkala disalah tafsir sebagai penyakit lain. Ia boleh berlaku secara tiba2-tiba.


SIMPTON-SIMPTON

Simpton2 SLE berbeza bagi setiap orang :-
~ cepat letih
~ sendi bengkak dan terasa sakit
~ demam tanpa sebab khusus
~ ruam-ruan pada kulit
~ buah pinggang bermasalah

Ketika SLE di tahap paling serius, pesakit akan mengalami keletihan, demam, ulser pada mulut, selesema, sakit otot dan sendi, tompok-tompok merah seperti rama-rama pada hidung dan pipi, keguguran rambut, radang pada tisu luar jantung dan paru-paru , hilang selera makan dan turun berat badan.

KESAN DARI SIMPTON


Jika organ dalaman menghadapi masalah radang, ia akan menimbulkan pelbagai tanda kepada pesakit. ia bergantung kepada organ yg terlibat. jika simpton melibatkan buah pinggang, ia menyebabkan bengkak kaki dan pengeluaran protein yg berlebihan dalam air kencing. Jika SLE dibiarkan berlarutan tanpa rawatan SLE mengakibatkan kegagalan buah pinggang. Pesakit juga amat sensitif terhadap pancaran matahari.

RAWATAN

Terdapat ubat-ubatan khusus untuk pesakit SLE seperti steroid atau gabungan bersama ubat immunosuppression adalah diperlukan.



ps/ : saya adalah pengidap SLE Lupus Nephritis class IV


Reading Time:

5.10.10

Spot the hIDDEN!!
October 05, 2010 2 Comments
jom jom jom
mari kita lihat siapa paling alert
lets the game begin.......... hahahaha.....
http://www.emocutez.com


permainan menguji minda....
siapa dapat teka, dia dapat hadiah ke L.A dalam mimpi..
hihihihi...
http://www.emocutez.com


Reading Time:
TrY TesT jaPP!!
October 05, 20100 Comments
http://www.emocutez.com
trY kejap..
boleh x lagi....


yeah yeah
dapat jugak meng"upload"...
tapi da ketinggalan zaman la, raya pun da abiS!
eh eh, raya kan sebulan, takkan da abis kot..... betul x??
hihihi.....
http://www.emocutez.com

maaf ya, sy bukan apa, lambat meng"update" blog coz ada proBs sket
lebih2 lagi, sy xsihat semenjak dua menjak nie
nie pun baru 2 3 hari kuar hospital.... apa nak buat, da nasib badan
dengan sepupu sy lagi yg baru meninggal dunia.....http://www.emocutez.com

hmm... semua tu takdiR kan..?
sy sekarang da rasa kurang StreSS
 happy dgn suppoRt from family : ma, abah, kolong, kongah, kobi n kona
  sahabat2 : ayu, madie, azian, yuli, dayah, kak azi, fatin n geng2 AC110 student
buat GGB n cikYuYue, korang tentu faham keadaan sy kan..
time kasih banyak2 buat semua yg support dayang!!!! 

ha..... nia gambar famili sy raya baru nie....
cuba teka sy yg mana satu? jangan tertukar pula tau...


ini bergambar lepas sembahyang raya..
satu famili ada kat sini coz kolong n kongah raya cni dulu..
hehe... happy sangat2 coz semua berkumpul ramai2.....
tahun nie sy pilih kalerr pink+purple, kalerr peberet sy n GGB tu.....

haa......... nak kenal tak semut2 sy.....
ala... dua org budak kecik tu, girl namanya Sarah Aina n boy namanya Amir Amsyar...
buat2 lupa pula, kan pernah cerita pasal semut2 kesayangan sy tu..
http://www.emocutez.com
ini la famili kolong a.k.a kaklong..
sedondon gitu warna merah..... ala ala merah bunga ros... ahakS :)

comel jew sepasang semut nie....

ha.... nie pula famili kongah a.k.a kakngos
semut yg kecik kat bawah nie namanya Adam Khaleef a.k.a cK (nama glamour)
cK da berumur 2 tahun raya kali nie
sedondon dengan mama n papa......


cK pun makin comel n nakal tau!
penat gula nak layan semut (cikcu lerr... sape lagi kalo x cikcu maen dengan cK)
hihihi..... xpe2... cikcu sebenarnya suka maen dengan semut2 cikcu nie...
semua bleh wat cikcu happy..... :)


haa.... gambar kat atas ni time nak kuar raya da nie
masing2 wat keje sendiri tu.... Amca tu nak jadi Otroman da tu coz borink
kakak aina pula busy dengan duit raya
budak2...... hehehe.........
cK sorang jew yg bergambar dengan jayanya... 
haha... biasa la kalo cK senyum
terbaeeekkkkkk punyer pose senyum!
kelakar la cK nie!!

oK
itU jew la sTOry raya tahun nie.....
tata tutu.......
http://www.emocutez.com


Reading Time:

2.10.10

Hanya Allah SWT Tahu
October 02, 20100 Comments
hari ini tanggal 2 Oktober 2010

ahli keluargaku iaitu sepupuku baru sahaja meninggal dunia

sepupuku yg dipanggil abgdin ini adalah anak kepada makcikku

diberi dugaan oleh Allah swt sama sepertiku, diberi dugaan penyakit

Allah swt lebih menyayanginya 

sudah tiba masanya untuk pergi ke alam sana....

dan aku terfikir, adakah masaku akan tiba sepertinya tak lama lg??

hanya Allah swt yg tahu.........T_T



Reading Time: