Dayang Deno

6.8.11

Sira pisang
August 06, 2011 2 Comments

           Tahu tak apa itu sira pisang? Emm... sedap.... Sira pisang ialah salah satu juadah kegemaran deno untuk berbuka puasa.. Rasanya manis sangat.... Biasa kalau deno nak makan sira pisang, ma akan buat sendiri... Tak beli kat bazar, deno nak yang ma buat.. hehe..


                                                            (from google)

Deno nak berkongsi resipi buat sira pisang... Resipi dari ma deno tau.. Selamat mencuba!

Bahan-bahan 

1) Pisang ( rasanya semua jenis pisang boleh nak buat pun..)
2) 4 sudu besar gula ( dah manis dah tu..)
3) 1 helai daun pandan
4) Beberapa bunga cengkih
5) Kapur makan
6) Secubit garam
7) Air

Cara-cara :

1) Pisang dibelah dua. Pastu, rendam dalam air kapur dalam setengah jam

2) Bersihkan pisang yang direndam tadi dan toskan.

3) Masukkan air ke dalam periuk...( bergantung nak buat baynak mana)

4) Masukkan gula..

5) Masukkan secubit garam ( sikit je tau! )

6) Biarkan ia mendidih. Pastu, masukkan pisang yang telah ditoskan tadi

7) Masukkan bunga cengkih dan daun pandan.


8) Biarkan sekejap dan angkat... Siap!


~ Psst2, jom cuba... Sedap... :)
Reading Time:
Deno dan Puasa
August 06, 2011 3 Comments

          Alhamdulillah... Bulan ramadhan tahun ini, kesihatan deno baik sahaja dan tiada sakit-sakit seperti tahun yang lepas.. Pada tahun lepas, deno sakit dan tak berpeluang nak berpuasa penuh..Untuk ramadhan ke enam hari nie, deno masih boleh berpuasa.. Sebenarnya, bila berpuasa deno jadi lebih sihat!

Tahu tak kenapa deno jadi lebih sihat?
  • Berat badan deno turun 29kg seperti yang doktor sarankan
  • Tekanan darah deno kembali normal
  • Denyutan jantung kembali stabil
  • SLE tak aktif
  • Tak demam
  • Badan rasa sihat
Biasanya, kalau bukan bulan puasa, deno selalu demam.. Tekanan darah tinggi.. Badan selalu jadi lemah.. Yang peliknya bila bulan puasa, semua tu hilang... Ajaib kan? Subhanallah... Kuasa Tuhan... :)


~ Psst2, harap terus sihat sepanjang ramadhan.. (^_^)



Reading Time:
Bertukar!
August 06, 2011 4 Comments

            Dah tukar! Emm.... Hari nie blog deno bertukar wajah! Lagi simple dari yang dulu...  Nie wajah header yang dulu.. Haa.... ingat tak?


Tiba2 je rasa nak tukar, sebenarnya dah lama nak tukar tapi tak tahu la... Yang simple2 je tahu buat... Maybe deno akan tukar lagi.. ha...jangan tak kenal pula tau! Nie blog DayangDeno!

~Psst2, dah bertukar! :)
Reading Time:

5.8.11

Ragam si semut
August 05, 2011 4 Comments
Assalamualaikum... Ingat tak semut deno 3 butir tu..?


Ramadhan pertama

Situasi 1

deno : khaleef... khaleef pose tak hari nie? Semalam kata nak pose

adam khaleef : puasa la..( sambil makan biskut ) khaleef pose hari nie

deno : da tu, khaleef makan tu....

adam khaleef : khaleef makan bikut je... tak makan nasi...

deno : khaleef...khaleef...

Situasi 2 ( 6.30pm )

cikcu : kenapa ni aina....? ( tengok sarah aina yang tergolek baring atas sofa )

aina : penat la cikcu.... lapar.....

cikcu : biasa la kan puasa... jap lagi boleh la berbuka....

7.10pm

aina : cikcu!! da boleh berbuka..?

cikcu : belum...

7.12pm

aina : cikcu!! da boleh berbuka..???

cikcu : belum la...

7.15pm

aina : cikcu!! boleh berbuka sekarang..??

deno : belum.... jap lagi... sikit lagi...

7.17pm

aina : cikcu!! sekarang bolehhh...?

deno : belommm!!! ( ish2... x nyempat2 budak kecik nie...)

Situasi 3

cikcu : aina.... aina orang mana?

aina : aina orang johor...

cikcu : aina kan lahir kat terengganu, takkan orang johor kot...

aina : ye la... aina duk kat johor.. mesti aina orang johor...

cikcu : okey la... amca pulak.. amca orang mana? orang johor jugak ke?

amca : tak la... amca bukan johor..

cikcu : habis tu, amca orang mana?

amca : amca orang malaysia!!


~ Psst2, layan anak buah...
Reading Time: